JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Martin hjälper dig handla i Asien

Kraftaggregattillverkaren Powerbox erbjuder nu hjälp med kundanpassade inköp av komponenter och mönsterkort i Asien.


Många komponenter är billigare i Asien än här. Mönsterkort likaså. Men för europeiska företag är det inte så lätt att handla från Asien utan inarbetade kontakter och kunskap om affärskulturerna.

Alltså finns det en möjlighet att göra affärer genom att dela med sig av sina kunskaper och kontakter till företag i denna delen av världen. Just det försöker Martin Fredmark på Powerbox göra. Han har dragit igån en inköpsservice som en del av Powerbox.

- Kundanpassat inköp är ganska nytt. Vi har en handfull kunder här i Europa. De får lokal support här genom mig, berättar han.

Det handlar alltså inte om någon agenturverksamhet. Man har inget lager och ingen distribution. Däremot finns en erfaren affärsman i Singapore, Joo Nguan Lim, VD för Powerbox inköpskontor där, som sköter själva upphandlingarna. Mest rör det sig om induktiva komponenter och mönsterkort, alltså produkter med högt arbetsinnehåll.

- Halvledare handlar vi knappast med. Där är priserna så pressade här i Europa, säger Fredmark.



Spotmarknader viktiga


Att köpa standardkomponenter på olika spotmarknader är också en viktig del av verksamheten.

- Många asiatiska tillverkare tjänar lika mycket på spotmarknadsförsäljning av överskottskomponenter som på tillverkningen, säger han.

Han erkänner att leveranstiderna inte är hans främsta vapen, åtminstone inte för små volymer. Det blir någon vecka, minst, för mönsterkort och kanske 4-6 veckor för induktiva komponenter.

- För större volymer är leveranstiderna mer konkurrenskraftiga, säger han.

Den senaste tidens ekonomiska kris i Asien lär få priserna att sjunka ännu mer, vilket ju gynnar både Powerbox och dess kunder. Åtminstone så länge de asiatiska leverantörerna inte går i konkurs.

De produkter man köper in är desamma som Powerbox använder. Och kunderna är - hittills - i stor utsträckning Powerbox kunder. Martin Fredmark räknar dock med att om något år eller två ha 20-25 nya kunder.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)