Niras elektronikenhet ersätter komplicerad mekanisk styrningStyrsystemet EDC från fåmansföretaget Nira utanför Stockholm anpassas nu för att kunna användas i ännu fler dieselmotorer.
EDC-systemet, Electronic Diesel Control, utvecklades av Nira Automotive till Volvo Pentas marina dieselmotorer. Systemet styr insprutningspumpen för bränsle och ersätter ett komplicerat mekaniskt styrsystem.
EDC introducerades i marindieslar förra året och vidareutvecklas nu för att sitta i andra typer av stora dieselmotorer från Penta. Det är exempelvis motorer för skördetröskor.
Nira fick beställningen på utveckling och tillverkning av systemet i konkurrens med andra stora tillverkare av fordonselektronik. Exempelvis Bosch tillverkar liknande elektroniska styrssystem.
Kyls av bränsletMats Dahlgren som utvecklat systemet har fått Volvos Teknikpris 1996. Det är andra gången priset tillfaller en person utanför Volvo.
Han räknar man med att volymerna kommer att nå upp till 10 000-tals enheter om året på fyra års sikt. Tillverkningen sker hos systerföretaget Nira Components. Idag har omkring 500 motorer utrustats med systemet.
I format är EDC-enheten ungefär en halv gång större än ett cigarettpaket. Kortet är monterat i ett aluminiumhölje som sitter direkt på motorn. Enheten kyls av det genomströmmande bränslet.
Enheten styr bränslemängden genom att mäta varvtal temperatur och tryck på motorns laddluft liksom kylvattentemperaturen.
Som processor används en 16-bitars Intel 80960. Styrprogrammet lagras i ett 1 Mbyte flashminne. Komponentena är monterade på en sida av ett fyrlagers mönsterkort.
MiljövänligareDet finns flera fördelar med att använda elektronik istället för den tidigare mekaniska lösningen. Utsläppen minskar och motorprestanda blir bättre. Hårdare miljökrav var en viktig orsak till att Volvo Penta gick över från en mekaniskt styrsystem till ett elektroniskt.
EDC-modulen gör det också möjligt att mycket enklare än tidigare koppla in upp till åtta extra manöverplatser i båten.
Ytterligare en vikrig fördel är att det blir enklare att utveckla dieselmotorer som bara skall tillverkas i små serier. Förändringarna behöver bara göras i programvaran till EDC-systemet. Tidigare fick man bygga om det mekaniska styrsystemet.
Nira bakom en rad olika system för styrning och reglering av olika förbränningsmotorer. Volvo har varit den största uppdragsgivaren. Dit hör till exempel EGTC som är ett system för mätning och styrning av avgastemperaturen i turbomotorer, ett styrsystem för naturgasbussar i stadsdrift och huvuddatorn i Volvos konceptfordon ECC.
Idag har Nira tio anställda och omsätter 13-14 miljoner om året.
Mats Udikas