JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Halvledarvinsten i Siemens krymper

Siemens vinst från halvledartillverkning har minskat under det senaste året. Koncernen säger att man nu ser över sina expansionsplaner på området.

Siemenskoncernens vinst ökade med 20 procent till 11 miljarder kronor under verksamhetsåret som avslutades 30 september 1996. Omsättningen ökade med 6 procent till 414 miljarder kronor.

"Från 1994 har vinsten ökat 50 procent", påpekas i bokslutsrapporten. Däremot väntar koncernledningen inte att överskottet för 1996/97 kommer att öka.



Prisfall får skulden


Halvledarna lämnar fortfarande största bidraget till årsvinsten på 3,85 miljarder kronor. En minskning från förra årets 4,5 miljarder (enligt dagens valutakurs).

Som skäl för den stagnerande vinsten anges just prisfallet inom halvledarsektorn, vilken från och med nu får fullt genomslag. Det förklarar också Siemens deklaration för ett par veckor sedan om att revidera den offensiva satsningen på fyra nya halvledarfabriker.

- 1996 blev inte vad vi hoppades och 1995 års nivåer lär vi aldrig mera nå, säger en något dyster talesman för Siemens. Han pekar på att kollegorna Philips och Thomson också noterar sjunkande vinster.

Passiva respektive elektromekaniska komponenter går däremot stadigt framåt, både när det gäller omsättning och vinst.



Kommunikation ny stöttepelare


Detsamma gäller i hög grad affärsområdet privat och offentlig kommunikation, en ny stöttepelare i företaget. Här är vinsten 36,6 miljarder kronor, en ökning med 29 procent.

Omsättningen inom kommunikation är 101 miljarder kronor, en ökning på 18 procent. Den tunga industrisektorn sålde för 109 miljarder.

Det pekar mot att kommunikationsprodukterna under det påbörjade verksamhetsåret blir störst både vad gäller omsättning och överskott.

Men Siemens formsvacka hänger också samman med den "tyska sjukan". Den låga ekonomiska aktiviteten på hemmamarknaden avspeglas i en minskad omsättning med 4 procent. I bjärt kontrast därtill står Sydostasien och USA, varifrån beställningarna ökade med 35 respektive 20 procent.

Siemensledningen reagerar med att skynda på omvandlingen från inhemsk hovleverantör till att bli en äkta världskoncern. Hädanefter torde två tredjedelar av affärerna göras utanför Tyskland. Än finns drygt hälften av de 379 000 anställda på hemmaplan, men 1995/96 blev de 8 000 färre, medan "utlandet" ökade med 14 000.

LARS-GUNNAR LARSSON

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)