JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Japanska i-mode visar vägen för wap

Ett år efter starten har över sju miljoner japaner mobilt Internet via NTT Docomos tjänst i-mode. Och antalet användare växer med ytterligare en miljon per månad.
- En viktig förklaring till framgången är att det är enkelt att använda i-mode, säger Bengt Nordström, vd på det svenska konsultföretaget Nortstream.
 
Användaren behöver bara trycka på en speciell knapp på mobiltelefonen för att koppla upp sig mot Docomos portal för i-mode. Där erbjuder 500 innehållsleverantörer tjänster som dagliga seriefigurer, väder, finans, sport, spel och horoskop. Ytterligare runt 8 000 sajter kan nås från mobiltelefonen men ingår inte i Docomos portal.
 
- För Docomo har i-mode inneburit en intäktsökning på 9 till 12 miljoner dollar per månad. En intressant siffra när man funderar på hur operatörerna ska få kalkylerna för tredje generationens nät att gå ihop, säger Nordström.
 
Cirka 20 procent av de nya intäkterna kommer från epost. Men få av de japaner som skaffar i-mode har Internetanslutning hemma.
 
- I-mode är första kontakten med Internet för dem och det kommer att bana vägen för tredje generationens mobilsystem som snart rullas ut i Japan.
 
Docomo sköter all fakturering för innehållsleverantörerna och behåller i gengäld 9 procent av intäkterna plus de pengar tjänsterna genererar i datatrafik. En typisk tjänst kostar knappt tio kronor i månaden. Till det kommer trafikavgifter på ungefär ett par tior per månad.
 
- Populärast är en tjänst där man kan ladda ner en ny seriefigur varje dag.
 
I-mode bygger på en paketdatatjänst med 9,6 kbit/s i det japanska PDC-systemet. Telefonerna görs av sju företag, enda ickejapanska är Nokia, vars telefon säljs med Docoms logotyp.
 
Telefonerna är ungefär lika stora som GSM-telefoner, skärmen något större. Sajterna är byggda med compact-HTML och bilder i GIF-format kan laddas ned.
 
Från och med kvartal tre i år kommer Docomo enbart att sälja i-modetelefoner.


Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)