JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Operatörerna tvekar om engångstelefoner
Engångstelefoner innebär att en större del av utgifterna istället läggs på operatören. Tillfälliga abonnemang kostar mycket att administrera, vilket gör operatörerna tveksamma till produkten.
Tanken är att engångstelefonerna ska bli så billiga som möjligt genom att lägga största delen av alla funktioner på nätet i stället för i telefonen. Tangentbord och display rationaliseras bort, istället ringer man upp sin operatör. Olika tjänster som att slå ett telefonnummer eller bläddra i sin telefonbok görs via talstyrning. Därmed behöver telefonen färre komponenter och kan tillverkas billigare. å andra sidan medför det högre kostnader och ställer högre krav på operatörerna.

- Företagen kan tillverka engångstelefoner till relativt överkomliga priser idag. Frågan är snarast om operatörerna vill erbjuda kunderna den tjänsten, säger Eddie Hold på analysföretaget Current Analysis.

Efter att ha pratat med olika operatörer i USA har han fått intrycket av att de inte är speciellt intresserade av att samarbeta med företagen som tillverkar telefonerna.

- Operatörerna verkar inte tro att det finns några pengar att tjäna på engångstelefoner och kortvariga abonnemang. Därför avvaktar de flesta.

Tele 2 Sverige, där både operatörerna Tele 2 och Comviq ingår, uppger att man bevakar vad som händer i USA, men än så länge har man inte sett några tecken på att det blir någon större succé. Marknadschefen Johan Mattson tror inte att engångtelefonerna kan konkurrera med vanliga kontantkortstelefoner.

- Priset är för högt. Det måste ner ordentligt. Frågan är om tillverkarna klarar av det, säger han.
Han befarar också att användarna i Skandinavien ställer alltför höga krav för att nöja sig med en såpass enkel telefon.
- Dessutom är slit- och slängtelefoner tveksamma ur miljösynpunkt, säger han.

Företaget Telespree har utvecklat en programvara som ska göra engångstelefoner och kortvariga abonnemang mer lönsamma för operatörerna. Gale Redmond, på Telespree, anser att kortvariga abonnemang kostar för mycket att administrera.

- Vissa delar av hanteringen görs manuellt idag och kostar därmed relativt mycket, säger hon.

Säkrare och enklare

Med detta i bakhuvudet har Telespree utvecklat programvaran Siwa, vilken skapar säkra realtidsuppkopplingar mellan trådlösa produkter och operatörer. Siwa är baserad på en öppen standard och oberoende av kommunikationsprotokollen i luftgränssnittet.

Programvaran gör att man kan automatisera moment som installering, hantering och avslutande av telefonabonnemang samt optimera fördelningen av nätresurser. Dessutom finns färdiga gränssnitt för röstaktivering och användarprofiler på nätet samt bättre möjlighet att identifiera användare, vilket ökar säkerheten. Därmed tror Telespree att tjänsten kan göra engångstelefonerna mer intressanta för operatörerna.

Programvaran sitter till stor del i operatörernas nätverksservrar. Telespree har tecknat ett avtal med Compaq Computer om att integrera Siwa i företagets Himalaya-plattform. Orsaken påstås vara att många nätverksservrar innehåller just Compaqs hårdvara.

Telespree har tagit fram en fungerande prototyp för en engångstelefon för att visa hur programvaran fungerar. Man har dock inga planer på att producera telefoner, utan hoppas på att sälja tekniken till intresserade operatörer och telefontillverkare. Enligt Gale Redmond samarbetar Telespree med en amerikansk operatör som ska installera Siwa i sitt nät. Förhoppningen är att tjänsten ska lanseras under nästa år.


Lisa Ringström
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)