JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ethernet moget för realtidskommunikation
Bandbredd och billiga komponenter lockar

Ethernet kan användas för realtidskommunikation. Att Airbus använder tekniken i ett kommande flygplan, visar att den är mogen.Långsamma realtidsbussar kompletteras nu med hög bandbredd via växlat Ethernet.
När det första flygplanet av modell Airbus A380 lättar från marken år 2006, sitter piloten i cockpit med ett Internet i miniatyr omkring sig.

Manöverorgan och monitorer kommunicerar nämligen via Ethernet, det grundläggande protokollet för Internet.

Exemplet Airbus visar att Ethernet är moget för användning i tillämpningar med realtidskrav.

- Diskussionen kring realtid över Ethernet är ganska gammal, men framför allt de senaste åren har det blivit ett stort uppsving i intresset, berättar Mats Björkman, professor i datakommunikation på Mälardalens högskola.

Realtid innebär att responstider är garanterade. Att missa en leveranstid är ett funktionsfel.

Ett svenskt försvarsföretag tänker använda Ethernet för realtidskommunikation i ett aktuellt projekt. Det berättar Kenneth Wrife på inbyggnadskonsulten Omicron, som utredde möjligheten för företagets räkning.

Ethernet i sig är ingen nyhet i svenska militära system. Det används i stridsflygplanet Jas, i radarsystem från Ericsson Microwave och för kommunikation ombord på svenska stridsfartyg.

Men riktig realtidsanvändning har Elektroniktidningen inte lyckats hitta exempel på.

I ett system byggt av Bofors Underwater Systems används Ethernet som medium när torpeder pratar fartygs- och målkoordinater med ledningssystemet. Men hårda realtidskrav gäller ej, ojämnheter i trafikflödet är ingen katastrof.

- Fartyg går inte så fort. Man behöver inte ha centimeterupplösning, berättar Göran Hugosson, systemingenjör på Bofors Underwater Systems.

På industrigolvet byggs lokalnät av Ethernet sedan länge. Det finns till och med en etablerad standard, Ethernet-IP (industrial protocol).

Men det används inte för hård realtid. Det används för att knyta ihop öar av maskiner som pratar, till exempel industribussprotokollet Profibus, med varandra.

Ethernet för realtid har blivit intressant allteftersom kraven på bandbredd skruvats upp.

De gamla bussarna, som Can i bilar, Profibus på industrigolvet, 1553 i flygplan, har alla en maxhastighet under 1 Mbit/s. Ethernet ger enkelt 100 Mbit/s

Ljud och bild
- De gamla bussarna är gjorda för att styra reläer, nu vill man ha lokalnät med ljud och bild, säger Kenneth Wrife.

Intresset för Ethernet från industrin är en del av en allmän trend mot att använda billig kommersiell teknik istället för dyr specialutvecklad.

Det blir allt mindre lönsamt att hålla sig med egna standarder när man kan åka snålskjuts på datorvärldens teknik, som i sammanhanget kallas Cots, Commercial off the shelf, kommersiell stapelvara.

Nu har turen kommit för realtid via Ethernet att bli Cots.

Jan Tångring
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)