JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svensk skepsis till europeisk mönsterkortssamling

- Fel uppfostra kunden, säger Elektrotrycks vd

Brittiska mönsterkortsjätten Circatex vill att hela den europeiska mönsterkortsbranschen ska enas i ett gemensamt budskap till kunderna om att europeisk tillverkning ofta är minst lika kostnadseffektiv som kinesisk. Initiativet möts dock av skepsis.
Ser man bara till styckepriset så är mönsterkort betydligt billigare att volymtillverka i Kina än i Europa. Men räknar man in alla kostnader för leveranstider, logistik, kulturella och språkliga faktorer så ändras bilden till europeiska mönsterkortstillverkares fördel. Kring detta budskap hoppas brittiska Circatex samla sina europeiska kollegor, genom initiativet "Made in Europe -for Europe".

- Forskning visar att kostnaden för att handla med Kina kan ligga på mellan 5 och 70 procent av tillverkningskostnaden. Att Europa är dyrt är en allmänt spridd myt som helt enkelt inte alltid är sann, säger Les Sainsbury, grundare och vd på Circatex.

Hans resonemang får mothugg av Hans Ståhl, vd på Elektrotryck, en av Sveriges största mönsterkortsproducenter.

- Jag är spontant skeptisk. Visst finns möjligheter för europeiska tillverkare att samarbeta, men att tala om för kunden hur fel de tänker är fel ände att börja i, säger han.

- Vi måste bli bäst på egna meriter. Kampanjer som "Köp svenskt" eller "Köp europeiskt" blir bara en ursäkt för att inte vara tillräckligt bra.

Elektrotryck bestämde sig redan 1998 för att fokusera på prototyper och snabba jobb. Det ska resultera i bra produktionsunderlag som sedan kan skickas till Kina eller andra länder i Asien för massproduktion. Elektrotryck hjälper mer än gärna till i den processen.

- Kina är världsbäst på volymproduktion just nu, och om kunderna vill så utgör vi gärna bryggan dit. Flera kunder har skrivit sådana avtal med oss, säger Hans Ståhl.

- Vi måste lyssna på kunderna. En europeisk samverkan som bara går ut på att hävda att Europa är bäst gör inget annat än stoppar kundernas process.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)