JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. "Efterfrågan ökar månad för månad"

Elektroniktidningen pratar med sex distributörer. Alla ser tillväxt nu.

Omsättningen började öka i höstas och har fortsatt att öka under våren. Det berättar sex slumpvis utvalda distributörer. De som vågar göra en prognos tror på ökad omsättning 2004.Branschen tycks alltså hämta sig efter fjolårets bottennapp. Men Sverige behöver ligga tekniskt i framkant i den produktion som finns kvar. Annars kan den försvinna och ta konstruktionen med sig. Det är ytterligare ett budskap från våra tillfrågade.Vilken marknad som tillhör framtiden tycks vara svårt att gissa. Telekomsektorn fortsätter att vara stor. Flera ser en potential i bilelektroniken.
Elektroniktidningen ställer sex frågor:

1 FÖRETAGET: Hur ser du på år 2004?
2 SVERIGE: Hur går det för Elektroniksverige?
3 INTERNET: Hur satsar ditt företag på Internet?
4 VÄXA: Har ditt företag utvidgningsplaner?
5 FRAMTIDEN: Var är framtidens tillväxt?
6 ANPASSNING: Hur ska Elektroniksverige förändras?

Anders Landgren, vd på EBV Elektronik i Malmö
Nisch: Halvledare


1 FÖRETAGET: Det har börjat ske en vändning. Orderingången överstiger faktureringen.

2 SVERIGE: Utflyttningen har nog nått bottennivån inom ett år. Sedan tror jag att vi kommer att ligga på en årlig tillväxt på 8-10 procent i Sverige.
År 2005 blir det första året med tillväxt.

3 INTERNET: Telefontrafiken har sjunkit med 70 procent på EBV på tre år. 90 procent av all vår kommunikation går över Internet.
Man kan kolla våra lager, priser och lägga beställningar över Internet. Det är småkunderna som nyttjar möjlighen.

4 VÄXA: Effektiviteten ökar med 10-12 procent per år, med smartare system, så vi behöver inte växa. Vi kan möjligen göra investeringar i dedikerade specialister i någon form. Vissa produktområden kan vi tänkas investera i.

5 FRAMTIDEN: Jag är tämligen övertygad om att automotive kommer att öka kraftigt de närmaste fem-tio åren. Moderna bilar får alltmer elektronik, även i "enkla" saker som motorvärmare och extraljus.

6 ANPASSNING: Vi måste bli mer offensiva på produktion. Den kan inte bli mycket mindre i landet.
Risken är att asiaterna förfinar produktionen och blir bättre än oss. Vi måste vara världsledande på nya metoder. Vi ligger bra till, men det kan bli bättre.

Krister Andersson, vd på Modern Elteknik i Göteborg
Nisch: Elektronik och elektromekanik


1 FÖRETAGET: Vi ligger redan över årsbudgeten. Det är ingen kraftfull uppgång, men om inget oförutsett händer kommer vi att öka med kanske 10 till 20 procent i omsättning i år.

2 SVERIGE: Vi känner att det börjar bli långa ledtider på komponenter. Det tyder på ökande efterfrågan. Orderstockarna ökar kraftfullt.

3 INTERNET: Det är på Internet vi får våra kunder, idag en ny kund om dagen i snitt.
Vi försöker skapa bra sökresultat för våra fabrikat och branschord. Söker man på Internet efter våra fabrikat finns vi garanterat bland de fem första träffarna. Det viktiga är att lägga nyckelorden på rätt plats på hemsidan. Och så köper vi domännamn som är kombinationer av de fabrikat och tjänster vi erbjuder.
Vi har även en webbshop och snart ska privatpersoner kunna handla via bankkort.

4 VÄXA: Vi utökar säljavdelningen med folk som redan arbetar här.

5 FRAMTIDEN: Våra kunder är alla som har behov av elektronikkomponenter.

6 ANPASSNING: Internet kommer att betyda betydligt mer i framtiden och EDI-hantering är väldigt viktigt. Men fortfarande är tillgängligheten på människor och komponenter bland det viktigaste för kunderna.

Anders Videsson, vd på Bejoken i Malmö
Nisch: Breddistributör


1 FÖRETAGET: Det ser bra ut så här långt.
Förra året var dåligt, vi tappade 20 procent. Men mot slutet ökade orderingången och vi ser att 2004 hittills går väsentligt bättre än samma period förra året.
Jag tror vår omsättning kommer att öka med i storleksordningen 10 procent.

2 SVERIGE: Idag verkar många ha en bra orderstock.

3 INTERNET: Vi är ganska små på nätet. Vi har en webbshop och kommer successivt att förbättra den. Men vår viktigaste kanal är direktkontakt.

4 VÄXA: Vi kan växa i den kostym vi har, med nuvarande personal och i nuvarande lokaler.

5 FRAMTIDEN: Jag kan inte peka ut någon speciell nisch. Vi täcker ett brett spektrum av mindre och medelstora kontrakts- och OEM-tillverkare. Vi anpassar oss efter dem.

6 ANPASSNING: Flytten utomlands får inte fortsätta.
Det finns ett utrymme för nischade och mindre och medelstora industrier som inte är lönsamt att flytta ut. Det gäller att vi tar tillvara på de möjligheterna genom den kompetens som vi har här.

Per-Anders Emilson, vd på P-A Emilson Trading i Täby
Nisch: Överströms- och överspänningsskydd


1 FÖRETAGET: Jag tycker definitivt att vi ser en vändning på komponentsidan. Efterfrågan ökar månad för månad. Det är en markant förändring.

2 SVERIGE: Vändningen gäller hela elektronikmarknaden, inte bara oss.
Men det är inte säkert att vändningen ger ett proportionellt utslag i Sverige. Det som talar emot är att delar av svensk produktion flyttas utomlands. Det kan ge en negativ effekt.

3 INTERNET: Vi ligger inte i framkant när det gäller Internet men vi följer marknaden. Våra system är förberedda för de standarder som kommer fram och de krav som kan komma att ställas.

4 VÄXA: Vi kommer visserligen att se en ökning i volym. Men vi räknar med att kunna hantera den med våra befintliga resurser.

5 FRAMTIDEN: Från vårt perspektiv är telekom marknaden för den kommande tidsperioden. Den växer.

6 ANPASSNING: Som distributör måste vi anpassa oss till kundernas globala tänkande.
Kunden kan idag lätt flytta sin produktion från det svenska territoriet till ett annat. Då är det viktigt att vi tar ansvar och kan följa med. Det är en ny roll för svenska agenter. Om kunden är global måste också vi vara globala.

Mats Nielsen, vd på Glenair Nordic i Solna
Nisch: Ruggad förbindning


1 FÖRETAGET: Vi ser positivt på året och kommande år. Vi jobbar med militära applikationer. De är inte så kopplade till konjunkturen, snarare "politikbundna".

2 SVERIGE: Det är svårt att säga vad som kommer att stanna i Sverige. Vi har sett även en del krävande tillverkning läggas ut till både Polen och Baltikum.

3 INTERNET: Besökaren hittar våra kompetenser och produkter på en global hemsida. Man kan leta i lagret efter vad som är tillgängligt omgående. Och vi har en interaktiv sida som hjälper till med konstruktion av kontaktdon.
Vi arbetar med att man ska kunna beställa direkt.

4 VÄXA: Vårt finska kontor har gått snabbt fram. Det ligger geografiskt nära Ryssland och Baltikum. Vi håller ett öga där för framtiden, i så fall handlar det om tillverkning snarare än kunder.

5 FRAMTIDEN: För vår del är marknaden flyg och försvar, masstransport, marin, medicin och telekom - tillämpningar med tuff miljö.

6 ANPASSNING: Masstillverkning kommer alltid vara konkurrensutsatt. Vi måste satsa på konstruktion och utveckling och nya områden.
Sverige är en mogen marknad med bra infrastruktur och kompetenta människor.

Anders Ericson, vd på KVE Kvartselektronik i Spånga
Nisch: Kristallprodukter


1 FÖRETAGET: Vi märker av en vändning vilket syns i förfrågningar och orderingångar som har ökat under de första fyra månaderna i år.
Vi är övertygade om ett bra resultat detta år.

2 SVERIGE: Sannolikt kommer det att gå bättre än tidigare. De senaste åren har varit tuffa.
Många har tidigare dragit för snabba slutsatser om en vändning som sedan tyvärr uteblivit. Vi får hoppas att denna uppgång är mer beständig.

3 INTERNET: Vi har en internetsida som vi sköter själva. Den används i dagsläget mest som en informationskälla, men vi letar efter nya användningsområden.

4 VÄXA: Inte för tillfället. Men inga ändringar åt andra hållet heller.

5 FRAMTIDEN: Vi har tappat inom telekombranschen, men den verkar nu vara på uppgång. Även övriga marknadssegment ökar hos oss. Automotive är högst intressant.

6 ANPASSNING: Förändringen sker ju redan nu, med utflyttningen. Men det är inte alltid lyckat att ha produktion och konstruktion på skilda håll.
På kort sikt ger det en vinst. Men andra branscher som gett upp produktion har trott sig kunna behålla utvecklingen och det har inte blivit framgångsrikt.
Om vi vill behålla teknikförsprånget kan vi inte släppa produktionen helt.

Jan Tångring

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)