JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sista chansen för Elektronik/EP

År 1999 kom 14 000 personer till mässan Elektronik/EP i Stockholm. Färre än hälften så många - 6 600 personer - kom till Komponent/Electronix i Göteborg förra året. När det nu återstår mindre än ett halvår till nästa Elektronik/EP är frågan om det över huvud taget går att arrangera välbesökta renodlade elektronikmässor i Sverige.
Svaret har vi den 3 februari nästa år. Då stänger Elektronik/EP portarna. Vid det laget bör åtminstone 9 000 besökare ha passerat vändkorsen i Älvsjö.

Det kan mycket väl gå vägen. Innehållet ser ut att bli riktigt bra, kanske det mest heltäckande någonsin. Arrangörerna ser ut att lyckas locka halvledartillverkarna att hålla seminarier och ställa ut i egna montrar, något som både besökare och andra utställare önskat i åratal. Konstruktionsprogramvara får en egen avdelning där även de ledande branschaktörerna deltar. Bluetoothparken från tidigare mässor utökas till att omfatta det mesta inom trådlös teknik. Publikdragare som den rullande produktionslinan kommer tillbaka, liksom paneldebatten och Elektroniktidningens egen Heta Stolen.

Branschuppslutningen ser ut att bli god. Visserligen har inte mer än 230 företag hittills bokat monter, men arrangörerna har gott hopp om att få in ytterligare ett 100-tal bokningar. Ingen omöjlighet alls.

Jämfört med Komponent/Electronix i Göteborg saknas bara ett publikfriande inslag - IM-föreningens tävling om Stora Embeddedpriset. Detta kommer i stället att delas ut på Tekniska Mässan i oktober. Det kan tyckas lite konstigt att IM-föreningen ratar sin egen mässa som plattform för detta pris, men priskommittén menar att Tekniska Mässans årliga återkomst och bredare publik väger tyngre.

Nu återstår att se hur det starka innehållet på Elektronik/EP ska marknadsföras. Det är förvisso inte bara arrangörernas ansvar - minst lika mycket krävs av de enskilda utställarna. Men om alla inblandade parter lägger ner tillräckligt mycket krut på marknadsföring så kan mycket väl den negativa besökartrenden vända. Annars är det faktiskt dags för de svenska elektronikmässorna att klättra ner till en lägre division.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)