JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Äntligen uppåt för mät

Efter ett antal svåra år pekar mungiporna uppåt på test- och mätbranschen. Dragloket heter fortfarande trådlös kommunikation och Ericsson fortsätter att hålla i taktpinnen även om företaget outsourcat mycket av den egna produktionen.
Michael Palmgren, Agilent

Hur ser du på år 2004?
- Det ser bra ut. Vi säljer utan tvekan mer än förra året och särskilt under andra halvan av året har det lättat.

Finns det några speciella tillväxtområden, var i så fall?
- Trådlös kommunikation går bra. Det gäller både på tillverknings- och på operatörssidan. Bland annat kräver 3G-näten instrument vid installation och för driftövervakning. Även högskolorna har köpt lite mer.
- Vi ser också en stark tillväxt inom produktområdet digitala oscilloskop och logikanalysatorer. Mycket av signalbehandlingen sker idag digitalt och men hjälp av programvara istället för som tidigare analogt.

Hur viktigt är Ericsson för test-och mätmarknaden?
- Ericsson och Sony Ericsson kommer väldigt högt upp för oss eftersom de förutom instrument också köper komponenter som kameramoduler till mobiltelefonerna. När det gäller instrument har det lättat under andra halvan av året. Jag tror att man på Ericsson haft en massa instrument som blev över när man drog ned. Nu verkar det finnas ett uppdämt investeringsbehov.

Har begagnatmarknaden någon betydelse för er?
- Tidigare har vi tagit äldre instrument i inbyte när vi sålt nya men numera är vi med och bjuder på begagnade instrument som är till salu. Vi riktar in oss på nyare instrument och säljarna har listor på vad som finns i lager så att de kan erbjuda både nya och begagna instrument. Men fortfarande är det en liten verksamhet i Sverige jämfört med till exempel USA eller England.

Hur viktiga är tjänster som service/utbildning/kalibrering?
- Kalibrering är en relativt stabil marknad även om jag upplever att kunderna försöker spara pengar genom att sträcka ut kalibreringsintervallen. När det gäller reparationer så känns det som att den verksamheten sakta avtar. Produkterna håller helt enkelt längre nu för tiden.


Ove Larsson, Saven Hitech

Hur ser du på år 2004?
- Det var en topp förra julen men som det har varit hittills i år så har marknaden i stort sett varit flat. Möjligen rör det sig svagt uppåt. Det kommer fler förfrågningar men än så länge har det inte blivit fler order.
- Vi har nyligen blivit distributörer av LeCroys oscilloskop och det kommer nog att kunna dra upp försäljningen.

Finns det några speciella tillväxtområden, var i så fall?
- Man kan egentligen inte säga att det finns något område som går bättre än det andra. Men tittar man på enstaka order har vi fått en större beställning på testinstrument som används vid byggnationer av 3G-master.

Hur viktigt är Ericsson för test-och mätmarknaden?
- Ericsson är mycket viktigt för test- och mätmarknaden. Det tror jag alla som säljer den typen av produkter håller med om.
- Vi har riktat in oss mycket på telekom och det segmentet rör sig lite uppåt. Det handlar både om produktion, installation och driftsättning. Men några nya områden har vi inte sett.

Har begagnatmarknaden någon betydelse för er?
- När det gäller begagnatmarknaden är vi inte aktiva själva. Men vi missar en del nyförsäljning eftersom kunderna ibland väljer att köpa begagnade instrument. Dessutom har de begagnade instrumenten samma garantier som man får vid nyförsäljning trots att priset är mycket lägre.

Hur viktiga är tjänster som service/utbildning/kalibrering?
- Många spar in på kalibrering. Vi har ett eget kalibreringslabb för instrument från LeCroy och Racal. Det vi inte klarar själva slussar vi vidare till våra leverantörer. Men vi har inte marknadsfört kalibreringstjänsterna aktivt utanför vår egen kundkrets. Det är mer som en service för våra kunder.

Bengt Forsberg, Ferner

Hur ser du på år 2004?
- Året har varit ganska roligt, vi ser en markant uppgång på 35 till 40 procent jämfört med förra året.
- En sak som vi märkt är att det blivit svårare att boka kundbesök. På många håll har man minskat personalen och de som är kvar är mer stressade än förut.

Finns det några speciella tillväxtområden, var i så fall?
- Tar man ett snitt är det samma uppgång på all produktområden. Det är fortfarande trådlösa tillämpningar som dominerar. Vi kan annars se en lite ökning inom fordonssidan. Den har gått från att inte handla någonting till att faktiskt handla lite grann.

Hur viktigt är Ericsson för test-och mätmarknaden?
- Ericsson och Nokia är de två viktigaste kunderna. Även om Ericsson lagt ned mycket av den egna tillverkningen så specificerar de ofta vilken testutrustning som ska användas. Så även om produktionen sker utomlands så åker vi med vid dessa beställningar då vissa av våra produkter är specificerade i Sverige.

Har begagnatmarknaden någon betydelse för er?
- Flera av våra kunder säger att de handlar begagnat men vi har inte upplevt det som någon konkurrens. Jag tror att det i första hand handlar om dyrare instrument som spektrumanalysatorer eller signalgeneratorer och där har vi inget.
- Däremot har vi upplevt att man inom Ericsson slussar runt instrument som inte används och det har gjort att vi gått miste om affärer.

Hur viktiga är tjänster som service/utbildning/kalibrering?
- Vi har upplevt en ökad efterfrågan på reparationer de senaste månaderna. Det känns som att det finns ett uppdämt behov på Ericsson, man har haft trasiga instrument på hyllorna och nu behöver man dem igen.

Ragnar Lindholm, Rohde & Schwarz

Hur ser du på år 2004?
- 2004 blir klart bättre än 2003 för oss. De senaste månaderna har varit väldigt positiva och vi kommer nu att förstärka på säljsidan. Dessutom visar marknadsstatistik att ökningen för branschen ligger på cirka 25 procent om man jämför med motsvarande kvartal förra året.

Finns det några speciella tillväxtområden, var i så fall?
- Radiokommunikation är kärnverksamhet för Rohde & Schwarz. Förutom test- och mätinstrument tillverkar vi också radioutrustning som tv-sändare och flygradio. Den delen är inte lika känd men utgör 30 procent av verksamheten.
- När det gäller mätinstrument så är det mobilradioområdet som drar. Ökningen har varit kraftig i år. Jag tror också att fordonsindustrin kan bli ett viktigt område om några år.

Hur viktigt är Ericsson för test-och mätmarknaden?
- Ericsson är väldigt viktiga och vi har mycket instrument för utveckling och produktion av både mobiltelefoner och infrastruktur till mobilnäten. Produktion av 3G-utrustning har definitivt kommit igång och man satsar nu mer på utveckling igen.

Har begagnatmarknaden någon betydelse för er?
- När det gäller begagnat finns det en efterfrågan. Den ökade tydligt under nedgången men nu ser vi att efterfrågan på nya instrument tar fart. Vi säljer en del begagnade instrument, det kan till exempel vara demoinstrument. Vi hjälper också kunder med andra finansieringsformer som leasing eller hyresavtal.

Hur viktiga är tjänster som service/utbildning/kalibrering?
- Vi ser även en viss ökning på servicesidan. Jag tror att det hänger ihop med att våra instrument har så lång livslängd och att antalet enheter ökar på marknaden. Det gäller även kalibrering, de flesta kunder är seriösa och har kalibrerade instrument. Vi gör också mer tredjepartskalibrering.

Per Nordström, Orbis

Hur ser du på år 2004?
- Vi har lagt en väldigt aggressiv prognos för året och än så länge följer vi den. Det sker investeringar inom forskning och utveckling som är väldigt intressanta även om volymerna ökar långsamt.

Finns det några speciella tillväxtområden, var i så fall?
- Telekom är stort och det sker en tillväxt inom rf-området. Men vi ser också att bilindustrin börjar tugga på och det finns en viss tillväxt inom medicinteknikområdet även om volymerna där är små.
- Av instrumenten är oscilloskopen stabila, medan protokollanalys och rf-instrument ökar ordentligt.

Hur viktigt är Ericsson för test-och mätmarknaden?
- Ericsson är väldigt betydelsefulla även om de inte köper lika mycket längre. De måste investera i nya tekniker för att effektivisera produktionen och för utveckling av nya produkter. Samtidigt påverkar de underleverantörerna inköp genom att de specificerar vilka instrument som ska användas vid testningen.

Har begagnatmarknaden någon betydelse för er?
- Vi säljer inga begagnade instrument och jag tror att mycket av det som funnit gått iväg till andra länder, främst i Asien och Östeuropa. Däremot har vi märkt att det kan finnas en pool av instrument inom företagen som slussas runt när det uppstår behov.

Hur viktiga är tjänster som service/utbildning/kalibrering?
- Vi har inte haft det i sortimentet, men det är ett viktigt området som växer med outsourcingvågen, så vi funderar på att ta upp det.

Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)