JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. När byns hjälte blir europé
Kontraktstillverkaren Note vill gärna vara kompis med alla och envar. Hittills har man bara bitvis lyckats.

Gentemot kunderna har charmoffensiven länge gått riktigt hyggligt. Flera nya kunder har tillkommit, som Åkerströms och Gunnebo. Strategin med tekniskt kompetenta säljkontor nära uppdragsgivarna, ett par koncentrerade halvstora anläggningar i Sverige och volymtillverkning via nätverk i Polen ser ut att fungera. Note har vuxit ikapp och förbi flera inhemska konkurrenter. Ändå tvingades man varsla nära 200 personer om uppsägning häromdagen.

På börsen går det inte lika bra. Ordförande Sten Dybeck och vd Erik Stenfors försöker blidka aktiehandlare och analytiker med återkommande tal om expansion och en plats bland de ledande i Europa. Ändå följdes börsintroduktionen i somras av en utförsbacke för kursen. På sistone har aktien i och för sig rört sig uppåt, men än är det en bit kvar till utgångspriset.

I den svenska elektronikankdammen vill Note vara ett föredöme genom att visa på möjligheterna att tillverka inom landets gränser. Men ibland blir det lite i helylligaste laget, som när Sten Dybeck häromveckan invigningstalade i Torsby och underströk hur han drevs av att "rädda arbetstillfällen i glesbygd". Det låter förstås bra, men varken altruism eller politisk korrekthet har tidigare varit affärsmannen Dybecks främsta kännetecken. Det är förstås bara lönsamma arbetstillfällen som Note värnar om.

Firma Dybeck och Stenfors ska nu öka takten för att nå Europamålen. Ett nyetablerat brohuvud i Storbritannien ska följas av fler, troligen i Tyskland och Frankrike. EUs utvidgning pockar på etablering ännu längre österut, i Ukraina eller Vitryssland.

Erik Stenfors säger till Elektroniktidningen att han inte ser någon motsättning mellan europeisk tillväxt och expansion på hemmaplan. Inte heller mellan kundnytta och aktiekursnytta - han säger sig aldrig snegla på börskursen när han fattar beslut. För honom är strategin glasklar och åtgärderna självklara.

Hans ambition är att när man får reda på en nyhet om bolaget så ska man tänka "Jaha, det var typiskt Note". Ska företaget nå dithän så krävs ett och annat pedagogiskt krafttag, gärna parat med fler uppenbara tecken på framgång. För idag krävs att man är oerhört insatt i bolaget för att alla nyanser av glasklart ska vara helt uppenbara.

Adam Edström
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)