Den amerikanska mobilstandarden CDMA, konkurrent till GSM, börjar nu få luft under vingarna.
I början av 1997 fanns cirka en miljon abonnenter, huvuddelen i Sydkorea och USA.
Försäljning av CDMA-utrustning har givit kraftigt ökad försäljning hos de nordamerikanska leverantörerna Qualcomm, Nortel och Lucent. Rapporterna för första kvartalet 1997 har nu publicerats.
Qualcomms försäljning ökade med 400 procent första kvartalet 1997, från 1,1 miljarder till 4,5 miljarder kronor, jämfört med första kvartalet 1996. Även vinsten ökade kraftigt, till 128 miljoner kronor.
Säljer licenserIntäkterna kommer främst från försäljning av mobiltelefoner, CDMA-kretsar samt cirka 30 företag som betalar licensavgifter för att få använda Qualcomms CDMA- patent. Både Nortel och Lucent har licenser från Qualcomm.
Kanadas Nortel växer rekordsnabbt. Försäljningen av mobilnätsutrustning nådde 5,65 miljarder kronor första kvartalet i år, en ökning med 109 procent, jämfört med första kvartalet 1996. Inkomsten från USA-marknaden, där Nortel fått stora CDMA-order, ökade med 37 procent. Nortel gör ingen särredovisning mellan CDMA och GSM.
Sprint byggerLucents inkomster från nätutrustning ökade med 23 procent, till 22,5 miljarder kronor under första kvartalet 1997 och mobilnät ökade mest, anger Lucent. Ökad försäljning av CDMA-utrustning är en av förklaringarna till inkomstökningen, skriver Wall Street Journal.
Lucent har stora kontrakt, bland annat till Sprint och Prime Co som båda bygger ut nationella CDMA-nät i USA. Lucent särredovisar inte sina CDMA-intäkter.
Qualcomm anger att det idag finns över en miljon CDMA-abonnenter i världen, huvuddelen i Syd-Korea. Antalet digitala mobilabonnenter i världen var totalt 51 miljoner vid årsskiftet. Europas GSM var då överlägset störst med 32,7 miljoner abonnenter.
Göte Andersson