JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Internettrafik nästa stora mål för Nokia

Efter framgångarna inom mobiltelefoni siktar Nokia nu på att bli stor leverantör även när det gäller nätutrustning för IP-nät.

Efter att ha utvecklat nya produkter och köpt flera företag är målet nu snabb expansion. Man hoppas nå miljardförsäljning för ADSL-system, system för säker IP-trafik och för IP-telefoni.



- Vi siktar på att bli en av världens tre största leverantörer för ADSL-system, system för säker IP-trafik och för IP-telefoni, säger Mauri Metsäranta, marknadschef i Nokias nya division IP and Access Solutions.

- Nokia siktar på att ta 20-25 procent av världsmarknaden för ADSL, säger Metsäranta.

Det är ett uttalande som utan tvekan kan bli historiskt om Nokia verkligen lyckas.

Svenska bedömare menar dock att Nokia kommer att få svårt att nå de högt ställda målen på IP-marknaden. Å andra sidan var det mycket få experter som 1992 förutsåg att Nokias telekomverksamhet någonsin skulle komma i samma storleksklass som Siemens eller Alcatels.

Nokias tillväxttakt är dock just nu sådan att företaget ser ut att även passera Ericsson om något år. Bland Europas telekomleverantörer växer Nokia nu snabbast.



Vill minska mobilberoendet


Hur väl Nokia lyckas på de nya marknaderna är en spännande fråga för resten av branshen. För Nokia är det naturligtvis viktigt att bli en systemleverantör som inte enbart är beroende av mobilmarknaden. Mobilkommunikation och Internet är just nu de två snabbast växande stora telemarknaderna och en stor del av tillväxten för Internet ligger i fasta telenät, i accessnät och långdistansnät. Det är där som Nokia nu vill nå miljardförsäljning.

Men hur mycket Nokia i verkligheten säljer på dessa nya marknader har företaget ännu inte avslöjat. I årsrapporten för 1998 redovisar företaget en försäljning på 39,1 miljarder för Nokia Telecommunications men hur stor andel de nya produkterna står för vill man inte redovisa.

Mobilnät och publik nätutrustning svarar för det allra mesta av försäljningen för Nokia Telecommunications. Även försäljningen för IP-telefoni döljs på samma sätt. IP-telefonisystem sorteras under rubriken Other operations som även inkluderar digital-tv och pc-terminaler.

Räknat i pengar är accessnät den största nya marknaden. Nokia har utvecklat system för smalbandig access (ISDN) men det är ADSL som är viktigast.

Nokia beräknar att rent tekniskt kan cirka 400 miljoner abonnentledningar av koppar uppgraderas med ADSL. Om bara tio procent av dessa uppgraderas kan marknaden bli värd mer än 50 miljarder kronor för systemleverantörerna.



Två ADSL-kunder


Nokia har idag redovisat två ADSL-kunder. Telia och Nya Zeelands telefonbolag har köpt Nokias nya system Eksos. Enligt Telias experter uppfyller Nokia de tekniska kraven och erbjuder också ett konkurrenskraftigt pris - under 3 200 kronor per abonnentledning. Då ingår ADSL-modem hos abonnenten och ADSL-modem och multiplexerare hos nätoperatören.

Men ADSL-marknaden är ett veritabelt getingbo. Marknadsledare just nu är Alcatel, men även Ericsson och en rad andra leverantörer har höga ambitioner. Den stora utbyggnaden för ADSL startar tidigast år 2001, enligt den finländska telejätten.



300 har köpt Virtuella privatnät


Störst framgångar har Nokia hittills nått när det gäller säkra IP-nät och så kallade VPN, Virtual Private Networks. Där har man verkligen kommit in på marknaden, efter köpet av amerikanska Ipsilon 1997.

- Tack vare köpet av Ipsilon har vi lyckats etablera relationer med över 30 Internetoperatörer och vi har sålt utrustning till över 300 kunder i hela världen, kommenterar Nokias vd Jorma Ollila i årsrapporten för 1998.

Nokia har kombinerat Ipsilons snabba routrar med brandväggsteknik från Check Point, och även inkluderat krypterad trafik och autentisering. Med detta system krypteras långdistanstrafiken och därmed kan långdistanstrafiken skickas via publika IP-nät, något som innebär mycket stora besparingar för kunderna. Nokia säljer sin VPN-produkt till både Internetoperatörer och stora företag.

Tidigare har VPN varit en smal nischmarknad. Men genombrottet för IP-näten innebär också ett genombrott för intranet och extranet och VPN är den teknik som används för dessa nät, framför allt i stora organisationer.

Nokia förväntar sig en våldsam expansion. 1997 var den globala marknaden för VPN värd 1,6 miljarder kronor och år 2001 är den värd 96 miljarder kronor, enligt företagets egen marknadsbedömning.

I slutet av 1998 köptes det kanadensiska IP-telefonföretaget Vienna Systems. Vienna är en av världens ledande leverantörer av IP-telefonisystem med produkter framför allt för företagssektorn, både för privata kontorsväxlar och publika växlar. Vienna är nu omdöpt till Nokia IP Telephony. Svenska Telia är ett av de tunga telefonbolag som nu provar Nokias nyinköpta IP-telefonisystem för storskalig utbyggnad. Tack vare köpet har Nokia nu kunder i Europa, Nordamerika och Asien.

IP-telefoni är en nyckelmarknad för telekomindustrin och Nokia citerar prognoser som innebär att IP-telefoni år 2005 tagit över 34 procent av världens telefonitrafik.

Idag har Europa fyra stora telekomleverantörer och frågan är naturligtvis hur Alcatel, Ericsson och Siemens lyckas på IP-marknaden. Det avgör vilket av fyra företagen som är störst inom telekom år 2005.

Göte Andersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)