JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Bromssträckan minskar 20 procent med nytt styrsystem i personbilen

Först i världen lanserar den amerikanska bilkomponenttillverkaren Delphi ett smart styrsystem, kallat Unified Chassis Control (UCC), för personbilar som enligt företaget reducerar bromssträckan i kritiska situationer med upp till 20 procent.
I dagens bilmodeller så har bilarna oberoende system för styrning, bromsar och stötdämpare. Givare ger information till styrenheterna och styrenheterna är anslutna till fordonens can-nät.

Med den nya typen av integrerade styrsystem låter man de olika styrenheterna gripa in i varandras reglerloopar och därmed får systemet totalt sett en större förståelse för bilens situation. Därmed kan man också optimera ett bromsförlopp när föraren bromsar och styr samtidigt i en kurva. Att bygga detta nya slag av styrsystem kräver kunskap på flera områden och det är detta som gör att bara en handfull leverantörer väntas klara uppgiften.
Information från bilens styrsystem, bromsar och stötdämpare bearbetas och kommunikationen går via fordonets can-nät. Delphi har utvecklat en programvara som höjer bilens reaktionsförmåga och prestanda vid maximal påfrestning och därmed kan bromssträckan reduceras.

- Denna teknik kommer att spridas snabbt. Vi är först men andra leverantörer kommer med liknande system. Frågan är då vilket företag som är bäst på att bygga integrerade styrsystem som kan nå masspridning, säger Jean Botti, chef för Delphis Innovationscenter, till Elektroniktidningen.

- Detta är en stor satsning av Delphi. Vi har utvecklat tekniken. Vi har bevisat att systemet fungerar och att bromssträckan kan sänkas med upp till 20 procent.

Delphi vill inte uppge vad det kostat att utveckla det nya systemet. Svenska experter menar att det kan handla om miljardinvesteringar.
Jean Botti räknar med att dagens can-nät räcker för den första generationen av UCC men nya versioner av styrsystemet kommer att utvecklas kontinuerligt och det kommer att ställa krav på realtidsprestanda i personbilarnas nätverk. De nya integrerade styrsystemen som UCC kommer att driva fram ett införande av högprestandanät, exempelvis FlexRay som klarar upp till 5 Mbit/s med garanterad fördröjning och feltolerans, menar han.

Delphi är uppenbarligen först. Två amerikanska lyxbilar Cadillac Seville och Cadillac Deville, båda av årsmodell 2002, utrustas med tekniken. Saken offentliggjordes vid den stora bilmässan i Genève förra veckan. Svenska experter känner inte till någon annan leverantör som redovisat att de redan har ett fungerande system.

Bilindustrin räknar med ett allmänt genombrott för den nya systemlösningen och företag som Bosch, Visteon och TRW väntas komma med motsvarande produkter. Tyska Bosch var först när det gäller ABS-system för mer än 15 år sedan och därefter har alltfler leverantör utvecklat ABS-system. En liknande utveckling förutspås nu av experter i den svenska bilindustrin när det gäller de nya integrerade styrsystemen.

Jean Botti räknar med att fordonstillverkarna gradvis kommer att införa tekniken i nya bilmodeller. År 2010 kan cirka 10 procent av de nytillverkade personbilarna, framför allt de dyrare bilarna som Cadiallac, Mercedes, BMW, Volvo och Saab, vara utrustade med tekniken. Det motsvarar cirka fem miljoner nytillverkade personbilar per år. De Cadillacmodeller som ligger först tillverkas i under 100 000 enheter per år.

Göte Andersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)