- Vi räknar med att ha ett prototypnät i drift sommaren 2005. Målet är att ta fram en verklig lågkostnadslösning för slutanvändarna, säger Mikko Pasanen vid BT:s IT Futures Research Centers i Storbritannien.
Det brittiska industridepartementet (DTI) stöder Traffimatics ekonomiskt och svenska experter anger att BT ser ut att ha det största projektet i Europa på detta område. Det är uppenbart att BT vill säkra en ledande roll för att etablera Europastandarder. Den framtida marknaden beräknas bli värd hundratals miljarder kronor och en stor del av detta blir inkomster för telekomindustrin.
Traffimatics innehåller en samlad arkitektur för att erbjuda telematiktjänster till alla fordon. Det specificerar vilka tjänster som ska erbjudas och hur de ska produceras. Det är ett helhetsgrepp i traditionell europeisk stil.
En viktig del i BT:s upplägg är att de sensorsystem som finns i varje fordon ska kunna producera informationstjänster som andra bilister får nytta av. När det elektroniska bromssystemet i en bil känner av att det är halt på en vägsträcka så skickas den informationen vidare till andra fordon i närheten.
Samma information skickas också via mobilnätet till en trafikcentral som sprider informationen vidare till andra bilister.
I rätt tid
BT:s utspel kommer definitivt vid rätt tidpunkt. EU-kommissionen förväntas bjuda in till ett nytt stort standardiseringsprojekt inom telematikområdet i december. Det gäller kommunikation via olika slag av radionät som mobilnät och wlan samt telematiktjänster.
EU:s nya projekt ingår i det sjätte ramprogrammet och kommer att heta Cooperative Road & Transport Systems. Det beräknas pågå i fyra till fem år och omfatta 80 till 100 miljoner euro. Arbetet kommer att drivas av flera olika konsortier som tillsammans skjuter till minst lika mycket egna resurser.
De olika delprojekten inom Cooperative Road & Transport Systems ska lämnas in till Bryssel i slutet av mars och fram till dess pågår diskussioner om både delprojekt och bildandet av industrigrupper. Den tyska bilindustrin kommer självklart att bli en mycket tung aktör.
I Sverige förs nu diskussioner om svenskt deltagande och Vägverket, AB Volvo, Teliasonera, Ericsson liksom Kapsch deltar, enligt den information Elektroniktidningen fått.
- Det kan bli flera olika konsortier som deltar. Vägverket vill att det svenska projektet IVSS ska ingå i EU-projektet. Vi kan inte ha lösningar som bara gäller för Sverige, säger Torbjörn Biding som är projektledare för IVSS (se Elektroniktidningen nr 16/2004 för en beskrivning av IVSS).
Göte Andersson