Lyftet under andra halvåret beror på framgångarna för musikmobilerna. Tre miljoner Walkmanmobiler levererades från introduktionen i augusti.
Trots försäljningsökningarna tappade företaget någon tiondel av sina andelar på världsmarknaden och stannade strax under 7 procent. Ändå klättrade man till fjärde plats bland tillverkarna förra året, eftersom Siemens och LG haft mindre lyckade år.
Ett litet orosmoln är också att försäljningspriset per mobil stannade vid 143,50 euro. Analytikerna hade hoppats på 147 euro. Skillnaden här är dock försumbar.
Mer intressant för optimisterna är vd Miles Flints uttalande att marknaden i år väntas växa med 10 procent. Han konstaterade dock att prognosen var osäker och att en säkrare spådom kommer i februari vid mässan 3GSM i Barcelona. Andra bedömare har trott på lägre tillväxt, bland annat analytikerna på Isuppli.
För Flint är dock vinst och rörelsemarginal betydligt viktigare än marknadsandel. Och han tror att det fjärde kvartalets höga marginal på 9 procent kan bibehållas.
Noterbart är också att Sony Ericsson, som bland mobiltillverkarna lägger ut mest på kontraktstillverkning, nu förstärker sin egen produktion. I förra kvartalet investerade företaget 14 miljoner i 65 procent av tillverkaren Beijing Suohong Electronics, ett bolag som från och med nyår betraktas som delägt dotterbolag.