Sony Ericsson ökade sin försäljning från 9,9 till 13,6 miljoner mobiltelefoner, vilket innebar en ökad marknadsandel, från 5,5 till 6,1 procent. På Gartners lista gick Sony Ericsson därmed upp till femte plats.
Bakåt gick det för Samsung och Benq Mobile, förr Siemens. Samsung tappade en marknadsandelsprocentenhet och Benq gick från 5,7 till 3,5 procents andel. Benq lyckades inte sälja mer än 7,8 miljoner telefoner under perioden.
Tillverkare | Försäljning Q106, tusental | Marknadsandel, procent | Försäljning Q105, tusental | Marknadsandel, procent |
Nokia | 76 088 | 34,0 | 54 960 | 30,4 |
Motorola | 45 518 | 20,3 | 30 143 | 16,7 |
Samsung | 28 080 | 12,5 | 24 479 | 13,5 |
LG | 14 508 | 6,5 | 11 464 | 6,3 |
Sony Ericsson | 13 599 | 6,1 | 9 905 | 5,5 |
Benq Mobile | 7 867 | 3,5 | 10 209 | 5,7 |
Övriga | 38 378 | 17,1 | 39 829 | 21,9 |
Totalt | 224 041 | 180 992 |