Teracom, den statliga operatör som står för radio- och tv-sändningar i Sverige, har låtit analysföretaget MMS fråga ut dem som provat tjänsten. Undersökningen visar att abonnenterna vill ha stort utbud av såväl traditionell tv som möjlighet att själv hämta program efter tycke och smak. Ett fast månadspris med obegränsat tittande upplevs som en bättre affärsmodell än att betala per minut eller program. På kravlistan står också god täckning – även i tunnelbanan – samt bra kvalitet på både ljud och bild.
Underhållning, tidsfördriv och att hålla sig uppdaterad anges som de tre viktigaste skälen att se på tv i mobiltelefonen.
Teracom drar slutsatsen att mobil-tv är en attraktiv tjänst för den svenska marknaden.
– Vi står redo att erbjuda marknaden mobil-tv. Testet visar att tekniken fungerar och att efterfrågan finns, säger Ulf Gustafsson, Teracoms marknadsdirektör, i ett pressmeddelande.
Han stöder sig på den del av undersökningen som visar vad kunderna är villiga att betala. Av de tillfrågade sa 57 procent att de var beredda att betala 10-40 kronor per månad, och 32 procent att 50–100 kronor var OK. 11 procent ville inte betala något för tjänsten.
Teracom vill inte ge någon prognos för när en kommersiell tjänst skulle kunna vara igång. En sådan kräver att Post- och Telestyrelsen tilldelar frekvenser för ändamålet, och huruvida ett sådant beslut ska tas vet ingen ännu. Lennart Ivarsson på Teracom konstaterar också att en kommersiell mobil-tv-tjänst inte nödvändigtvis ska bygga på DVB-H.
– Vårt provnät har fungerat bra, men vi har inte låst oss vid någon teknik, säger han till Elektroniktidningen.
Provnätet hade 11 basstationssajter, vilket enligt Ivarsson räckte för bra mottagning såväl ute som inomhus i hela Stockholms innerstad samt i Sundbyberg. Dock inte i tunnelbanan.
– En kommersiell tjänst skulle behöva lite fler sajter, säger Ivarsson.
Förutom Teracom och Nokia deltog även Sveriges Radio, SVT, Telenor, Boxer och ATG i försöket.