Nokia ökade sin försäljning mest, från 76 miljoner till 92 miljoner, vilket motsvarar en marknadsandel räknat i antal enheter på 35,7 procent - upp 1,8 procentenheter från i fjol. Multimedietelefonerna gick bra - 8 miljoner sålda - och därtill en miljon smartphones i E-serien. Gartner spår fortsatta framgångar för Nokia inte minst tack vare de nylanserade navigeringstelefonerna med GPS.
Procentuellt sett ökade dock Sony Ericsson ännu mer, med imponerande 66 prodent. Den svensk-japanska stoltheten sålde 21,7 miljoner mobiltelefoner under kvartalet, vilket renderade en marknadsandel på 8,4 procent - upp från fjolårets 5,8 procent. Bäst gick det i Asien, Latinamerika och Västeuropa där high-endmobilerna K800 och W880 varit storsäljare. Gartner tror att Sony Ericsson blir ännu starkare senare i år då de nya enklare och mellanklassmobilerna fått fotfäste på marknaden.
För de övriga tre stora - Motorola, Samsung och LG - är Gartner mer pessimistisk. Motorola har två tuffa kvartal bakom sig och Gartner ser ingen ljusning förrän möjligen i slutet av året då modellen Razr2 ska lanseras. Samsung lider enligt Gartner av att ha för många modeller som är alltför lika varandra. Och LG är alltför beroende av ett fåtal modeller.
Noterbart är också att de fem stora stadigt stärker greppet om marknaden på bekostnad av de mindre spelarna. De fem stora står numera för över 81 procent av alla levererade telefoner.
Gartner mäter i denna analys inte försäljningen i pengar, utan enbart antal sålda mobiler. Mätt i pengar torde Sony Ericsson få ännu högre marknadsandel, då dess snittpris ligger över de andras enligt andra analyser.