Företagets specialitet är själva flödesplattorna till bränslecellerna. Dessa står för en stor del av kostnaden i bränslecellerna och deras förmåga att leda bränslet i cellen är ett direkt mått på systemets förmåga att alstra elektricitet.
Flödesplattornas ytskikt är oerhört viktigt, eftersom det skyddar mot korrosion som den sura miljön annars ger upphov till. Hittills har man främst använt olika slags ädelmetaller, exempelvis guld, vid ytbehandlingen. Impact Coatings säger sig dock ha utvecklat en beläggning som kan ersätta ädelmetallerna och sänka kostnaden för beläggningen med upp till 90 procent utan att flödesplattans effektivitet påverkas.
– Ytskikten och flödesplattornas korrosionsbeständighet är en av de nyckelfrågor som måste lösas för att bränslecellstekniken skall kunna slå igenom på bred front. Samarbetet med Impact Coatings gör att vi stärker och breddar vårt erbjudande utan att för den skull konkurrera med de av våra kunder som är systemleverantörer av bränslecellsstackar och kompletta bränsleceller, säger Martin Valfridsson, vd i Cell Impact, i ett pressmeddelande.
Impact Coatings har tidigare utvecklat ett material kallat Maxfas för tåliga kontaktdon, se artikel (länk) .