JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Interaktiv julgran tävlar på Liseberg

När fjärde upplagan av Lisebergs julgranstävling ”Gran Prix” avgörs om några veckor kan det vara en sensorbeprydd skapelse designad av Chalmers, Göteborgs Universitet och Swedish Institute of Computer Science (SICS) som tar hem förstapriset. Du avgör.
Det går att bygga in datorkraft i nästan vad som helst. Det är grundidén inom forskningsområdet ubiquitous computing. Men för att få något att hända måste datorkraften kompletteras med sensorer, det kan vara mikrofoner, trycksensorer eller ljussensorer.

Nu vill en grupp interaktionsdesigners på Chalmers, Göteborgs Universitet och SICS visa hur datorer och sensorer kan ge en julgran en egen karaktär. Granen, UseGranN reagerar när det finns folk i närheten. Den lyser upp i full styrka när minst tre personer står i ring runt den och om man dansa kring granen blinkar den. När ingen finns i dess närhet är den släckt och energisnål.

Elektroniken som använts är extremt enkel. Det handlar om några dolda mattor som reagerar när man kliver på dem, varvid de ger signaler som tänder och släcker granen.

Tävlingen avslutas den 19 december. Tio granar ställer upp i tävlingen och finns att beskåda på Liseberg. Din röst kan avgöra om den elektroniska granen vinner i år (se röstlänk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)