– Det är en småbil, en riktig bil i plåt med krocksäkerhet och inte en massa plast. Vi får bilarna skickade till oss precis så som vi vill ha dem, utan förbränningsmotor och annat, säger Håkan Sandberg, vd för Autoadapt, till Teknikensvarld.se.
– Därefter monterar vi vår drivlina som bland annat innehåller senaste generationens litiumjonbatterier för bästa prestanda. Lösningen är helt egenutvecklad, även batterierna, tilllägger han.
Vilken bilmodell det handlar om vill Håkan Sandberg inte avslöja, men det spekuleras i att Fiat kommer att leverera chassi och kaross till fabriken.
Om allt går enligt plan ska den första elbilen rulla ut från fabriken i september. Därefter räknar företaget med att bygga 400 elbilar om året i Nödinge.
I eftermiddag ska Västra Götalands läns landshövding, Lars Bäckström, inviga den nya batteri- och elbilsfabriken. I samband med invigningen kommer elbilen som ska tillverkas där att visas upp.