JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Omstart för Microwave Road
Fler seminarier, en grupp på Linkedin och en samlingsmonter på European Microwave Week är några av aktiviteterna från intresseorganisationen Microwave Road som nyligen startade om, nu utan statliga bidrag.
– Det har varit lite tynande intresse för föreningen och när vi gjorde en marknadsundersökning i fjol framkom det att medlemmarna vill ha ut mer nätverkande av föreningen, säger Erik Bick som arbetar med marknadsfrågor för Microwave Road.

Frontgestalten Peter Wahlberg lämnade föreningen vid årsskiftet och i februari valdes en ny styrelse för Microwave Road, en organisation som startade år 2003 som ett kluster av mikrovågsföretag, universitet, högskolor och kommuner längs riksväg 40, från Göteborg via Borås till Jönköping.

När det statliga stödet tog slut vid årsskiftet beslutade medlemmarna att driva föreningen vidare men att lägga tonvikt på nätverkande. I april genomfördes det första seminariet och den 22 juni är det dags för nästa, då presenteras intryck från den amerikanska mikrovågskonferensen MTT.

Föreningen har också startat en grupp på webbtjänsten Linkedin för att öka kontakten mellan medlemmarna och så har hemsidan uppdaterats.

Både privatpersoner och företag kan bli medlemmar. För privatpersoner är det gratis medan det kostar mellan 1000 kronor och 11 500 kronor för företag beroende på antalet anställda.

– Särskilt för mindre företag kan föreningen fungera som en plattform för både affärer och nätverkande, säger Erik Bick.

Föreningen har mellan 150 och 200 personer som medlemmar liksom 40 företag.

– Det borde finnas många fler som borde vara med, så vi måste jobba med med marknadsföring,

I höst blir det också en gemensam monter på European Microwave Week i Rom och föreningen har gått med i den europeiska intresseorganisationen European Radio and Microwave Interest Group – Euramig.

– Vi har ambitionen att försöka påverka beslutsfattarna genom att lyfta fram betydelsen av mikrovåg, visa på att den kan skapa tillväxt.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)