– Motoblur, som blir tillgängligt på alla våra Androidmobiler, hjälper oss att skapa telefoner som är instinktiva, sociala och smarta, säger Sanjay Jha, en av Motorolas två vd:ar.
Alla uppgifter i Motoblur backas automatiskt upp på distans på en server, för att öka säkerheten. En annan säkerhetsfunktion är möjligheten att lokalisera en borttappad eller stulen mobil med A-GPS via en personlig portal på Internet. Där kan också data i mobilen raderas om så önskas.
Mobilen har ett Qwerty-tangentbord, 5 Mpixel-kamera och 3,1 tums HVGA-pekskärm. Musikspelaren har inbyggd koppling till mp3-butiker som Amazon och Shazam.
I USA har operatören T-mobile en exklusiv rätt att sälja Motorolas Androidmobiler, medan Orange kommer att sälja den i Storbritannien och Frankrike och Telefonica i Spanien. Någon svensk operatör nämns inte i Motorolas lansering, inte heller någon prisuppgift.