JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nokia Siemens sparkar var tionde
Telekomjätten Nokia Siemens drar åt svångremmen rejält. Kostnaderna ska ner med 5 miljarder om året, bland annat genom att personalstyrkan ska minskas med upp till 6000 personer, nära var tionde av företagets 64 000 anställda.
MobiliInfrastrukturföretaget Nokia Siemens Networks senaste kvartal visade en omsättning på 2,7 miljarder euro, ner 21 procent jämfört med fjolåret, och en förlust på 1,1 miljard euro jämfört med nollresultat motsvarande kvartal i fjol. Nu ska företaget spara, och det rejält. År 2011 ska kostnaderna ha minskats med 500 miljoner euro på årsbasis.

Att nå dit kräver både omorganisation och sparande. Dagens fem affärsområden ska bli tre - affärslösningar, nätverkssystem och tjänster.

– Våra kunder vill ha partner som engagerar sig i frågor bortom traditionella teknikdiskussioner. Affärsmodeller, innovation och tillväxt är numera bland det viktigaste i val av teknikpartner, och vår planerade nya struktur kommer att positionera oss bra i denna föränderliga marknad, säger Rajeev Suri, vd på Nokia Siemens, i ett pressmeddelande.

Att få ner kostnaderna innebär också personalminskningar. Synergieffekterna från fusionen mellan Nokias och Siemens verksamheter är nu uppnådda, hävdar bolaget, men mer besparingar behövs. Mellan 7 och 9 procent av bolagets 64 000 medarbetare ska bort, vilket också ger lägre kostnader för fastigheter och IT-stöd. Neddragningarna, som i sig väntas kosta 550 miljoner euro utspritt över två år, ska ske över hela världen.

Därtill ska bolaget öka pressen på underleverantörer av såväl produkter som tjänster. Målet här är besparingar på ännu mer än de 500 miljoner euro som personalneddragningarna väntas ge, skriver företaget i pressmeddelandet.

Trots spartiderna understryker Rajeev Suri att Nokia Siemens tänker fortsätta att köpa bolag "där priset på tillgångarna ger ökat värde".

– Vi ser förvärv och utökat partnerskap som viktiga verktyg för att snabbare och effektivare kunna möta kundernas förändrade behov, säger Mika Vehvilainen, Nokias verksamhetschef, i pressmeddelandet.


 
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)