JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
Under de närmaste tio åren kommer det att plöjas ner omkring 5 000 miljarder kronor i uppbyggnaden av elbilsamhället världen över. Den svenska industrin har goda förutsättningar att dra nytta av den  expansionen. Det hävdar Vinnova i en nyutgiven rapport.
– På samma sätt som bensinbilen har format mycket av den värld vi lever i idag, är det möjligt för elbilen att ta över stafettpinnen och föra utvecklingen vidare mot bättre miljö, smarta elnät och investeringar i förnybar el, säger Katarina Almquist Carnlöf, på Vinnova i ett pressmeddelande.

I den nya rapporten "Ladda för nya marknader" ges en helhetsbild som belyser den globala marknad som övergången till elbilssamhället kan skapa. Här har särskilt fokus lagts på konsekvenserna för elnät, elproduktion och servicestrukturer samt på vilken roll och ambition den svenska industrin har inom dessa områden.

Studien visar att elbilsmarknaden kommer att driva andra marknader. Så även om inte Sverige blir marknadsledande på elbilstillverkning finns det goda förutsättningar för den svenska industrin att vara med och förverkliga elbilarnas försörjnings- och servicesystem.

– Svensk industri har mycket bättre förutsättningar i elbilens värld jämfört med vad vi har i bensinbilens värld. Därför är marknadstillväxten för elbilar globalt viktigare än hur många elbilar som Volvo eller Saab säljer, säger Benjamin Ståhl på tankesmedjan Blue Institute, som tagit fram rapporten tillsammans med Vinnova.

Den nya rapporten ges ut i serien "Framtida tillväxtmöjligheter för Sverige". Tidigare rapporter i serien handlar bland annat om solenergi, vidkraft och vågkraft.  Alla kan laddas mer gratis från Vinnovas webbplats (se länk).
MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev

SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)