Det gick dock inte lika dåligt för alla aktörer. Infineon seglade upp som ny etta i nischen, förbi Freescale som varit herre på denna täppa under många, många år. Enligt rapporten stod Infineon 9 procent av marknaden, motsvarande 1,3 miljarder dollar.
Infineon är stor leverantör till de flesta europeiska bilfabrikat, vilket syns i dess europeiska marknadsandel på hela 13,6 procent. I USA är man tvåa efter Freescale med 7,8 procent och i Japan har man bara 2,8 procent vilket dock är bra för att vara ett icke-japanskt halvledarföretag inom fordonselektronik. Även i Asien utom Japan är man tvåa, med 8,8 procent av marknaden. Och räknas elektronik för underhållning bort säger sig Infineon faktiskt vara störst på denna marknad.
Sensorer, styrkretsar och krafthalvledare är företagets mest säljande fordonskretsar, och de används i allt från säkerhetssystem till drivlinor och manöverfunktioner. I genomsnitt innehåller varje ny bil idag cirka 25 kretsar från Infineon, varav fyra sensorer. Varannan europeisk bil - och var tredje i världen - använder en processor från Infineon för styrning av bränsleblandningen.