JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Reklamfilm visar mobilteknikens utveckling

Det är inte helt lätt att sätta alla mobilvärldens miljoner och miljarder i rätt perspektiv. Halvledarjätten Qualcomm har gjort ett rätt kul försök i en reklamfilm som, förstås, finns tillgänglig på Youtube (länk).
Superlativerna duggar ofta tätt när antalet nya mobilabonnenter och mobila bredbandsanvändare ska beskrivas. I synnerhet när det gäller framtiden så beskrivs ofta utvecklingen som "explosionsartad" eller något ditåt. Visst kvantifieras ofta förutsägelserna, men vad betyder egentligen alla siffrorna?

Qualcomm, den största halvledartillverkaren för mobilsektorn, har gjort ett försök att ta ner miljonerna och miljarderna på jorden. I en film på Youtube kan man till exempel få reda på att antalet nya 3G-abonnenter varje månad för närvarande är lika stor som Australiens befolkning. Och att om människorna som ingår i mobila sociala nätverk som Facebook, Twitter och Linkedin skulle forma en nation så skulle bara Indien och Kina ha fler människor.

Man får också lära sig att om man byggde en mur av alla idag använda mobiler skulle den muren bli lika lång och lika hög som den kinesiska muren. En annan intressant siffra är att intäkterna för de tre största mobiloperatörerna i USA skulle räcka för att bekosta uppskjutningen av elva rymdskyttlar i månaden. Eller att det varje dag sker fler mobilförbindelser - samtal och SMS - i Indien än det föds barn på jorden.

Varifrån Qualcomm fått sina siffror framgår inte. Men företaget påpekar i slutet att man för 20 år sedan trodde att det år 2000 skulle finnas en miljon mobiler i USA. Den verkliga siffran blev 109 miljoner. Så det blev ungefär 11 000 procent fel.

Om vi sedan kommer att spendera mer än 4 miljarder dollar på mobilappar år 2013 får framtiden utvisa.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)