JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ebox är Kinas Xbox

Kinesiska Lenovo tar fram en spelkonsol under namnet Ebox. I första han hoppas företaget kunna intressera 120 miljoner kinesiska hushåll för produkten. Därefter väntar marknadsföring i övriga världen.
Antydningsvis är planen inte att placera sig i den högsta prestandaklassen.

– Ebox kanske inte har den mest utsökta spelgrafiken, eller det mest omfattande extremvåldet. Men den kanske kan inspirera en och annan i familjen att resa sig upp från soffan och få lite motion, säger vd för Peking Eedoo, det dotterbolag till Lenovo som kommer att marknadsföra spelet.

Ebox (eBox) styrs av gester och kroppsrörelser, i likhet med Microsofts system Kinect som ska lanseras i november. I Ebox filmas användaren med en webbkamera.

Produkten väntas demonstreras i november och finnas på butikshyllorna redan nästa år.

Kunden får ett 30-tal fria spel på köpet. 16 internationella spelföretag har kontrakterats för att ta fram spel.

Företaget kalkylerar med att få sälja en miljon exemplar av produkten under de första två, tre åren.

Lenovo är världens fjärde största pc-tillverkare. Företaget grundades på ett uppköp av IBM:s pc-division 2005. Sedan dess har portföljen utvidgats till att också omfatta bland annat smartmobiler och surfplattor. Och nu även datorspelsplattformar.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)