Studien noterar också att den genomsnittliga mobilräkningen på tre år ökat från 69 dollar till 78 dollar. Samtidigt har snittpriset per mobil minskat från 81 dollar till 76 dollar, framför allt på grund av rabatter och erbjudanden från operatörer och mobiltillverkare.
Användarvänlighet angavs som det viktigaste kriteriet vid val av ny standardmobil. 30 procent ansåg att det var viktigast, och nästan lika många ansåg att utseendet var det viktigaste. 20 procent tyckte att tekniska funktioner var viktigast, och lika många angav batteritiden.
Köpare av smartmobiler hade aningen annorlunda preferenser. Även här toppade användarvänlighet, med 26 procent. Som tvåa kom dock operativsystemet, med 24 procent. Utseende kom på tredje plats med 23 procent, tekniska funktioner 19 procent och batteritid var det bara 8 procent som tyckte var viktigast.
Två tredjedelar av smartmobilköparna hade laddat ner ett eller flera spel, och drygt hälften hade laddat ner applikationer för resor, som kartor och väderprognoser. En tredjedel hade laddat ner funktioner för användning i arbetet.