JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Notes vd Peter Laveson har fokus på lönsamhet

Efter fyra månader som vd och koncernchef på kontraktstillverkaren Note börjar Peter Laveson bli varm i kläderna. Fokus ligger – föga förvånande – på att åter få bolaget lönsamt.
Hur går det?
– Jag har varit runt och träffat medarbetare på alla sajter, träffat kunder. Mycket fokus ligger på vårt rörelsekapital och på att exekvera det åtgärdsprogram som initierades i våras. Det är hårt arbete som gäller.

Där ingår nedläggning av enheterna i Skänninge, Tauragé och Gdansk?
– Skänninge stängde i somras, Litauen och Gdansk ska vara avvecklade till årsskiftet.

Räcker det eller kommer fler fabriker att försvinna?
– Note är ett bolag som kommer från en tuff period, det har varit en stökig tid. Jag väljer att fokusera på framtiden. Men jag jobbar också med en generell översyn av verksamhetens kostnadsstruktur, det är ett arbete som görs kontinuerligt.

Kommer ni att gå med vinst nästa år?
– Det vet du också att jag inte kan utlova men vi har helt klart en bra effekt av åtgärdsprogrammet så det ser lovande ut.

Vad är en rimlig marginal för den här typen av verksamhet?
– Det varierar från affär till affär. Historiskt har vi tjänat mellan 5 och 10 procent och vi har den ambitionen framöver.

När ett nordiskt EMS-företag passerar en miljard i omsättning så verkar det vara förtvivlat svårt att klara det målet.
– Kommentaren är valid. Jag tror det handlar om att man blir så mån om att växa att man tappar fokus på lönsamheten, det är lätt att slukas av de stora affärerna. Men det finns aktörer med den omsättningen som tjänar pengar, så det ska gå.
– Sen måste man utvärdera affär för affär, när man börjar förhandla med de riktigt stora kunderna kan det vara svårt att fullt få igenom de krav man har och risken att räkna fel ökar.

Vad händer sen, när ni nått lönsamhet?
– Fokus nu är som sagt att komma till lönsamhet, sen vill vi växa med bibehållen lönsamhet.

Inkluderar det förvärv?
– Historiskt har vi gjort förvärv och vi kan kan göra det igen. Men då ska vi vara lönsamma innan vi gör det. Huvudspåret är att växa organiskt.

Hur pass väl integrerade är de olika fabrikerna idag?
– Vi är en koncern som byggts genom förvärv och det är klart att det innebär utmaningar att få alla enheter att fungera som en koncern. När jag lär känna verksamheten, så kan jag säga att vi blivit bättre och bättre på det området. Det är väldigt viktigt för våra kunder att vi agerar som en koncern, att alla kan ge hela erbjudandet. Sen har varje enhet vissa unikiteter baserat på kompetens och historik. De vill vi bevara och utveckla, så att vi har en palett att erbjuda vår breda kundbas.

Har ni ett gemensamt affärssystem?
– Det skulle underlätta otroligt mycket men det är inte nödvändigt. Ett IT-system gör inte affären.

Varför knoppar ni av komponentdatabasen Notified, skulle inte den vara ett konkurrensvapen?
– Jag kan inte all historik men det finns bättre förutsättningar att lyckas i en fokuserad organisation. Nu kan vi jobba med dem som vilken annan partner som helst.

Har ni hittat en delägare till bolaget?
– Vi kvarstår som minoritets­ägare, resten  ägs av de anställda.

Så varför ska man välja just er?
– Det finns inslag i våra kompetenser som gör att vi är mer lämpade än våra konkurrenter i vissa fall men i grund och botten handlar det om att utveckla de relationer vi har, att inge förtroende och att fortsätta leverera bra tjänster, då växer affärerna.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)