Företaget kommer i år att omsätta över 30 miljarder euro, och satsar 3,2 miljarder euro på forskning och utveckling. Och trots att elektriskt drivna fordon och elhybrider väntas växa mest i procent så görs stora investeringar även inom förbränningsmotorteknik. Bosch tror att såväl diesel- som bensinmotorer på tio års sikt kan minska sin förbrukning med åtminstone 30 procent jämfört med idag, bland annat genom bättre bränsleinsprutning och bättre turboladdning.
På längre sikt är dock framtiden elektrisk, menar företaget. Bosch började redan ifjol producera litiumjonbatterier i det med Samsung samägda bolaget SB Limotive, och man tänker också börja göra elmotorer för fordonsbruk tillsammans med Daimler. Övergången till elbilar lär dock ta mer än ett decennium – framemot år 2020 tror Bosch att drygt hälften av alla nya bilar drivs av förbränningsmotorer, medan en tredjedel är hybrider och en sjättedel är rena elbilar.
Bosch slår också ett slag för förarlösa bilar, om än på mycket lång sikt. Enligt företaget kommer den förarlösa tekniken att smyga sig in, till en början genom automatik för fickparkering, och så småningom även för krypkörning i köer då systemet ska låta föraren luta sig tillbaka och syssla med annat. Att därifrån skala upp systemen till att även kunna hantera bilen i högre hastigheter blir då en naturlig utveckling, tror företaget.