JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sony Ericsson ökar i Kina

Med ett utvecklingslabb i Beijing och en ny återförsäljare ska fler kineser lockas köpa Sony Ericssons mobiler.

Sony Ericsson öppnade i förra veckan ett nytt utvecklingslabb i Beijing. Hur många som ska jobba där är företaget förteget om, men säger att det blir det näst största utvecklingslabbet inom bolaget. Sedan tidigare finns labb i Sverige, Japan och USA.

Samtidigt har Sony Ericsson utökat sitt partnerskap med den kinesiska mobilåterförsäljaren Suning. Tanken är att med hjälp av labbet ge mer och bättre support till operatörsgiganter som China Unicom och China Mobile, samtidigt som Sunings butikskedja ska ge ökade kontaktytor mot slutkunderna.

Sony Ericsson lämnade tidigare i somras en medioker kvartalsrapport. Antalet sålda mobiler stannade på 7,6 miljoner, ner 0,5 miljoner från kvartalet innan och ner från 11 miljoner motsvarande kvartal ifjol. Försäljningen blev 1,19 miljarder euro, och på sista raden blev det en förlust på 50 miljoner euro.

Bland få ljuspunkter märktes att snittpriset per mobil ökade från 141 euro under första kvartalet till 156 euro andra kvartalet, och att smartmobiler numera står för 70 procent av försäljningen. Enligt egen uppgift har Sony Ericsson 11 procent av marknaden för androidmobiler.

Företaget konstaterade i rapporten att jordbävningen i Japan i mars påverkat komponentförsörjningen, vilket minskat försäljningen med uppskattningsvis 1,5 miljoner mobiler.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)