Mässorganisationen i Barcelona har fått ett kontrakt med GSMA som sträcker sig fram till 2018. Barcelona har årligen stått som värd för Mobile World Congress sedan 2006, efter att tidigare under namnet 3GSM ägt rum i Cannes.
Denna otvetydiga ledare bland mässor inom mobiltelefoni lockar varje år 50 000 - 60 000 besökare, vilket är lite fler än vad mässanläggningen i Barcelona är byggd för. I 18 månader har därför GSMA, som står bakom mässan, försökt vaska fram en bättre kandidat. Men det var förgäves som Milano, München och Paris försökte beveka GSMA – valet föll på Barcelona i ytterligare sju år, och mässan kommer alltid att gå sista veckan i februari.
Från och med 2013 ska dock mässan hållas i ett helt nytt mässcentrum. Därtill ska två nya mässelement byggas upp - Mobile World Centre och Mobile World Festival. Det förstnämnda blir en permanent utställning med en blandning av kultur och innovation, med teknikbutiker och restauranger insprängda. Festivalen å sin sida innehåller även sportevenemang, musik, konst och film, jämte tillämpningar och teknik.
Mellan 20 och 30 svenska företag brukar ställa ut på Mobile World Congress, de flesta i en samlingsmonter arrangerad av Exportrådet.