JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
Världsmarknaden för basstationer ökar med 14 procent under 2011 och ökningen kommer att fortsätta in på 2012. Det säger analyshuset ABI Research.
Infrastruktur för mobilnät är en bransch som trotsar oron i världsekonomin, med ökning i tvåsiffriga procenttal både i år och nästa år enligt ABI Research.

– Basstationsinstallationerna under 2011 kommer att ligga minst 10 procent högre än vad någon trodde så sent som för ett år sedan, och vi ser också utökningar av planerade order för 2012 och även ännu längre fram, säger Jake Saunders på analysföretaget till nyhetsbrevet Cellular News.

Uppgången har två huvudförklaringar. Den ena finns i Kina, där antalet 3G-abonnenter väntas dubbleras innan året är slut, mycket tack vare storsäljande lågprissmartmobiler.

Den andra finns i USA, där många operatörer ökar sina investeringar i 4G-utrustning. Ett exempel är operatören Verizon som har installerat  eller uppgraderat mellan 20 000 och 30 000 basstationer de senaste 16 månaderna. Kollegan AT&T har börjat öppna sina LTE-nät i flera större städer, och även operatören Sprint kommer att ersätta större delen av sin infrastruktur med basstationer som stöder såväl 2G och 3G som 4G. Gemensamt för de amerikanska operatörerna är att de drivs av ökad efterfrågan på mobila datatjänster, främst från smartmobiler men även från surfplattor.

– De existerande näten har problem att klara uppgången i datatrafik, så operatörerna är tvungna att öka kapaciteten. Men operatörerna hittar också nya intäktsströmmar med mobildata som mer än väl kompenserar för de minskande intäkterna från rösttelefoni, så de förväntar sig god avkastning på investeringen, säger Jim Eller på ABI Research till nyhetsbrevet.
MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)