– Vi har funnits sedan 1972 och nu växer vi framförallt starkt utanför USA, där vi redan har ett starkt fäste. Idag kommer 40 procent av våra intäkter utanför USA, säger Mark Larson, vd på Digi-Key.
Hittills har företaget vuxit starkt i Europa trots att det helt saknat säljpersonal utanför USA. För de flesta låter det omöjligt att vinna mark här utan lokal förankring men Digi-Key har visat att det fungerar.
Receptet är en väl fungerande webbförsäljning, med ett mycket brett sortiment för direkt leverans från lagret i USA. Företagets webbsida finns på tio språk och hanterar 15 olika valutor.
– Vi satsar främst på att leverera låga volymer från ett mycket brett sortiment. Vi är nog den enda distributör som hanterar både Xilinx och Altera. På senare tid har det visat sig att många företag i Europa gärna vill ha hjälp av oss i produktionen, men på ett villkor, och det är att vi blir lite mer lokala, säger Mark Larson.
Sagt och gjort. Digi-Key bygger nu upp en europeisk organisation med de första fästena i Tyskland och England, liksom ett i Israel.
– Ja, vi börjar i dessa regioner, men redan till årsskiftet hoppas jag hinna anställa en person med säte i Stockholm som tar hand om försäljningen i Norden och Baltikum, säger Kris Haggstrom, ansvarig för företagets försäljning i EMEA och Asien.
Kris Haggstrom berättar att planen sedan är att anställa ytterligare ett par personer inom den nordiska organisationen samt att sedan ta sikte på Sydeuropa.
– Då tar vi sikte på länder såsom Italien, Spanien och Frankrike, säger han.
Tanken är att den lokala säljförstärkningen ska stötta och bygga upp företagets försäljning mot tillverkande kunder, såsom kontraktstillverkare.
Idén är dock inte att försöka konkurrera med exempelvis Arrow och Avnet om de riktigt stora volymerna, utan snarare rikta in sig på kunder som har behov av mindre volymer men en stor blandning av produkter. Ordrar motsvarande volymer på mellan 5 000 upp till kanske 80 000 enheter – beroende av kund och produktmix – är vad företaget siktar på.
– Vi tror att det finns ett gap att fylla där vi kan dra nytta av vår extremt breda produktportfölj, säger Kris Haggstrom.