JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. TI har ökat sitt industrifokus med Nationalköpet

TI har ökat sitt industrifokus med Nationalköpet

När Texas Instruments köpte National Semiconductor förra året fick företaget för första gången fotfäste i det amerikanska kiselnästet, Silicon Valley. Sedan i mars har Dave Heacock ansvarat över verksamheten döpt till Silicon Valley Analog – en verksamhet som han menar fyllt viktiga hål i TI:s produktportfölj.
– Jag brukar säga till alla från National att vi spendera 6,5 miljarder dollar för att få in dem i TI. Det var betydligt över marknasvärdet, enligt aktiemarknaden, men vi gjorde det för att vi var intresserade av deras teknik och produktportfölj – inte för att köpa omsättning, säger Dave Heacock när han träffar Elektroniktidningen för en pratstund.

Dave Heacock har själv erfarenhet av att följa med i uppköp. År 1998 köpte Unitrode batterihanteringsföretaget Benchmarq Microelectrics – ett uppstartsföretag som Dave Heacock då jobbat för i åtta år. Året därpå tog TI över Unitrode.

– Det finns fördelar med att vara i en stor organisation. Framförallt får man mycket lättare tillgång till större kunder, säger han.

Samtidigt framhåller han gärna vad NSC betytt för TI, både produktmässigt och marknadsstrategiskt.

Halva TI:s omsättning härrör numera från analogt. Och precis som många andra analogföretag är det förmågan att erbjuda lösningar som hägrar. Till det krävs en välmatad produktportfölj.

– Med köpet har vi adderat en stor mängd grässnittskretsar, såsom Serdes, FPD-links, LVDS och en välkänd Gigabit Ethernet-kapacitet. National hade en hel serie AD-omvandlare med gigabithastighet, vilket vi saknade.

Dessa pusselbitar i kombination med TI:s mikroprocessorer och tidigare produktsortiment har gjort att nya marknader öppnats och tillämpningar adderats. Som exempel tar han en elmätare.

– Nu har vi allt som behövs för att integrera ett system, från styrkrets med FAE-förstärkare till analog kraft och kommunikationsmöjligheter.

NSC:s starka position inom industriområdet var också en av de avgörande anledningarna till att köpet blev av. Över 40 procent av omsättning kom från industrikunder, vilket lockade TI.

– Framåt fokuserar vi på fordon och industri, två områden som vi varit inom länge. Fast inom industriområdet har vi fått många nya marknader och tillämpningar som vi nu börjar förstå och kan erbjuda hela systemlösningar till istället för några delar här och några delar där.

Sannolikt har NSC:s välkänd DC/DC-omvandlare kallade Simpleswitcher bidragit här. De erbjuder 48, 60 och 80 V på ingången, medan TI tidigare främst fokuserat på POL-omvandlare vid 12 eller 5V.

– Webench var definitivt också en av de stora fördelarna med förvärvet. Det är ett webbverktyg som spar tid för konstruktörer och erbjuder kostnadseffektiva simuleringar. Det är klart bättre än vad TI haft tidigare. Just nu jobbar vi med att integrera TI:s ursprungliga sortiment, därmed blir det extremt kraftfullt.

På frågan om köpet bidragit med några besvikelser svarar han ärligt att det funnits teknikområden som överlappat varandra inom företagen, vilket gjort integrationsprocessen lite besvärlig och skapat osäkerhet hos de anställda.

– Audio är ett sådant område, men vi har försökt att tackla problemet med att sprida ut de drabbade på andra teknikområden.

Samtidigt medger han att det hade varit bättre om man tagit itu med de delar som överlappar varandra i ett tidigare skede. Gregg Lowe, numera vd på Freescale, skötte verksamheten från start, men han hade även ansvar för allt analogt på TI och var inte närvarande på full tid.

– Jag har flyttat till Silicon Valley med min familj och köpte ett hus, så jag satsar helhjärtat på verksamheten där. Jag tror att det är väldigt viktigt att vara närvarande och deltar i arbetet på plats. Om inte jag är helt engagerad är det svårt att titta andra i ögonen och säga att de ska vara det, säger han.

Anna Wennberg
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)