JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tufft även för ZTE

Det är inte bara Ericsson som tvingas till nedskärningar för att klara lönsamheten på en tuff telekommarknad. Även kinesiska ZTE tvingas till drastiska åtgärder som drabbar både chefer och anställda.
2012 blev ett förlorat år för ZTE, en av Ericssons värsta konkurrenter på mobilnät för både 3G och nya LTE och en av de snabbast växande tillverkarna av smarta mobiler.

ZTE gjorde inte en yuan i vinst förra året. 2011 var nettovinsten drygt 2 miljarer yuan (ungefär lika mycket i svenska kronor) vilket vändes till en förlust på 2,5-2,9 miljarder 2012, enligt det preliminära bokslutet.

Redan i somras stod det klart att 2012 skulle bli ett förlorat år för ZTE efter missbedömning av marknaden för basstationer och fullt priskrig  på marknaden för smarta mobiler.

Företaget meddelade då att blodflödets skulle stoppas med nedskärning av personal, organisationsförändringar och omplacering av chefer.

Nu har ZTE gått ut med ett pressmeddelande där man i fyra punkter förklarar vilka åtgärder vidtagits.

1.Förändringsfarten måste öka, personalkostnaderna måste hållas i schack, onödiga  kostnaderna tas bort  och chefer som inte når uppsatta mål tvingas bort.
2.Fokus på de viktigaste målgrupperna och  produkterna. Alla resurser mobiliseras till utveckling av företagets nyckelprodukter.
3.Riv pyramiderna och behåll bara tre organisationsnivåer – huvudkontoret, produktdivisionerna och säljkontoren. Bort med regionala  och strukturella organisationer.
4.Förändrat bonus- och belöningssystem med klarare koppling mellan prestation och belöning. Också prestationsmorötter för övriga anställda införs.

ZTE säger nu att första kvartalet i år kommer att gå med vinst, vilket fick raset i aktiekursen att stanna och aktien stiga med 0,2 procent under måndagen.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)