VW-chefen:
Elbilen är fantastisk

Dokumentet heter 0 % Emissions 100 % Emotions - The Road to Electromobility. Ladda ned det här (länk).

I år kommer den lilla stadsbilen Up i elversion, e-Up, samtidigt som el-Golfen börjar serieproduceras.
I strategidokumentet avslöjas också att den nya extremsportbilen 918 Spyder också kommer i en hybridversion.
Hjärtat i VW:s e-mobilitysatsning kommer att vara plug-in-hybrider, PHEV, det vill säga uppladdningsbara elbilar med kompletterande bensin- eller dieselmotor.
Den helelektriska bilen, BEV, har också framtiden för sig men det dröjer innan den rena elbilen kommer upp i några stora marknadsandelar.
Martin Winterkorn säger i förordet att experterna tror på 2-3 procents marknadsandel för BEV-bilar 2020.

Men allting kommer att ta tid. Att flytta elfordon från att vara en nischprodukt till att bli en massmarknadsprodukt kräver mycket arbete.
Inte minst måste batterikostnaden ned. VW tror att batteripriset faller med 30 procent till 2025.
För att laddfordon ska blir klimatvänliga krävs förnyelsebar elproduktion. Därför investerar VW i både solkraft, vindkraft och vattenkraft.
Så här ser VW:s Well-to-Wheel-analys ut för en VW Golf med olika drivlinor och elmix i olika geografiska områden.
Diesel: 109 g C02/km
Bensin: 167 g
HEV:146 g
PHEV (EU 2020): 104 g
Naturgas: 127 g
BEV (EU el): 88 g
BEV (Kina el): 184 g
BEV(EU 2020): 71 g
BEV (USA): 123 g
BEV (vindkraft):1 g
FCV (elektrolys EU mix): 276 g
FCV (naturgas reform.): 110 g
FCV (vind elektrolys): 3 g
Fotnot:
HEV = vanlig elhybrid med både elektrisk motor och förbränningsmotor. Batteriet som driver elmotorn laddas av generatorn som drivs av förbränningsmotorn.
PHEV = uppladdningsbar hybridbil där batteriet laddas i vanligt eluttag eller publika laddstationer.
BEV = Helelektrisk med enbart elmotorer och uppladdningsbara batterier.
FCV = bränslecellsbil med batteridriven elmotor. Bränslecellerna fungerar som en generator.