JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Systemet som varnar för svart is

Systemet som varnar för svart is

Det ansedda finländska forskningsinstitutet VTT säger sig nu ha den säkraste lösningen på problemet med ishala vägar, särskilt ”black ice”, det förrädiska underkylda regnet.
VTT utgår från de avancerade elektroniska systemen i moderna bilar där alla förändringar i bilens uppträdande och förarens agerande registreras.

Genom att samla in all information från bilens olika sensorer och i realtid sända över den till en databas med GPS-angivelse kan systemet snabbt skapa en halkvarningskarta som alla bilförare på de aktuella vägarna får tillgång till när de kör.

Halkvarningssystem är ingen nyhet, det pågår ständigt forskning om hur man ska få tillräcklig stor framförhållning.

I Sverige bedrivs forskning bland annat vid Luleå tekniska universitet och för några år sedan lämnade det svenska projektet SRIS, Slippery Road Information System, sin rapport om utvärdering av vinterväglag i realtid.

Det systemet är baserat på ABS- och ESP-information från bilar kombinerat med väderinformation från väderstationer, VViS.

Också det finska VTT-projektet utgår från att moderna bilars säkerhetssystem registrerar hur bilen beter sig i olika körsituationer – signaler från bromsar, anti-spinnfunktionerna, temperaturen och till och med vindrutetorkarna.

Men VTT kopplar inte upp sig mot meteorologernas väderprognoser. De är inte tillräckligt pålitliga.

Istället satsar man på att samla in och bearbeta realtidsinformation från de fordon som faktiskt befinner sig på vägen.

VTT skriver i ett pressmeddelande på onsdagen att poängen med VTT-systemet är kombinationen av data från bilens sensorer, GPS-uppkoppling och trådlös kommunikation i realtid med databasen som samlar in och bearbetar information från alla bilar i systemet.

Förarna får tillbaka halkinformation på olika sätt beroende på bilen - genom blinkande varningslampor, röstvarning, text eller olika symboler.

-Den informationen kan också spridas till fler genom radio och tv,  smarta mobiler, vägskyltar och i samband med väderleksrapporter, skriver  VTT i pressmeddelandet.

Testerna har utförts tillsammans med Itella Logistics på lastbilar, men systemet kan användas för vanliga personbilar och är i praktiken klart att kommersialiseras, hävdar VTT.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)