Trådlös elbilsladdning för hemmabruk
Nu är det slut med (s)laddeländet för elbilsägare - i varje fall Leaf- och Voltägare och i varje fall i USA. Det amerikanska företaget Evatran har tagit fram ett trådlöst laddsystem och tagit in tyska Bosch som installationspartner.Evatran är med i det amerikanska energidepartementet DOE:s projekt "Wireless Power Transfer and Charging of Plug-In Electric Vehicles, upplyser Magnus Karlström, redaktör för nyhetsbrevet Omvärldsanalys av energieffektiva vägfordon.
Plugless Level 2 är ett stationärt, induktivt laddsystem för laddbara elbilar, både helelektriska och laddhybrider.
Systemet består av en fordonsadapter som monteras på underredet av elbilen, en kontrollpanel på väggen och en parkeringsplatta som är ansluten till ett 240V 30A-uttag i garaget hemma eller på parkeringsplatsen på kontoret . Då ger laddplattan en effekt på 3,3 kW. (Länk till tekniska specifikationer här.)
Hela kalaset kostar runt 3 000 dollar eller cirka 20 000 kronor. Men då slipper man trassla med sladdar. Det är bara att köra fram och ställa bilen över laddplattan. (Se videoklipp på Youtube här).
Andy Rietschel, elbilsexpert på det egna företaget Easycharge, skriver i sin blogg på Laddaelbilen.se att "Bosch lösning är intressant, men det är svårt att se hur den skulle kunna lanseras på bred från utan att standardiseringsfrågan är läst med samtliga biltillverkare."
I Sverige har Vattenfall och Viktoriainstitutet i Göteborg testat induktiv laddning under en vintersäsong utomhus med gott resultat. Vattenfall har också självt byggt om en av sina nya Renault Kangoo EV för fortsatt test av induktiv laddning.