JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Telebolagen håller inte vad de lovar

Telebolagen håller inte vad de lovar

Stickprovsmätningar visar att det i  Sverige finns tydliga brister i mobiltäckningen. Samtidigt måste informationen om olika mobilers mottagningsegenskaper bli tydligare. Konsumentverket och PTS har fått i uppdrag av regeringen att föreslå nödvändiga förändringar.
– Under våren har många konsumenter, i olika delar av landet, tydligt beskrivit brister i mobiltäckningen. Det är ett tecken på att de mobila tjänsterna snabbt blivit väldigt viktiga för oss konsumenter, i jobbet och i vårt vardagsliv. Ofta har telebolagen lovat bättre täckning än vad de kunnat hålla, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt i ett pressmeddelande.

För att råda bot på detta har regeringen givit Konsumentverket och PTS i uppdrag att förbättra informationen om mobiltäckning och olika mobiltelefoners mottagningsegenskaper. Samtidigt ska myndigheterna överväga om de behöver få bättre möjligheter för att kunna utöva nödvändig tillsyn på marknaden.

På regeringens uppdrag har PTS nyligen genomfört stickprovsmätningar av olika operatörers mobiltäckning och det visar sig att vissa operatörer lovar klart bättre täckning än vad PTS lyckats mätta upp. Vid mätningar av datahastigheten uppnåddes den angivna medelhastigheten enbart vid en fjärdedel av fallen, medan den angivna maxhastigheten uppnåddes vid en tredjedel av fallen.

PTS har även gjort uppkopplingsförsök avseende taltjänster med sex olika mobiltelefoner. Tendensen här var att smartmobilerna presterar något sämre än de traditionella mobiltelefonerna.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)