Här rullar de första induktionsbussarna
Sedan en vecka tillbaka rullar två induktionsdrivna elbussar i den vanliga trafiken i den sydkoreanska staden Gumi. Och snart kanske det blir induktionstrafik även i Sverige.Elledningarna skapar magnetfält som kontaktlöst fångas upp av magnetspolar under bussen som omvandlar magnetismen till elektricitet och laddar batterierna.
Genom den kontinuerliga överföringen av el till bussen räcker det med betydligt mindre batterier än vad som skulle behövas för traditionell batteridrift.
Kaist kallar sin teknik Shaped Magnetic Field in Resonance, SMFIR och bussprojektet för OLEV, Online Electric Vehicle. (Länk till teknikbeskrivningen)
Tekniken har testats i drygt ett år inne på högskolans campus och på ett nöjesfält i huvudstaden Seoul. Nu är den mogen för att prövas i vanlig stadstrafik.
Enligt ett pressmeddelande från Kaist är verkningsgraden för den induktiva energiöverföringen 85 procent och den effekt som överförs till bussarna är 100 kW. (Länk till pressmeddelandet)
I Sverige arbetar Scania med induktiv överföring till eldrivna fordon i samarbete med kanadensiska Bombardier.
Den svenska myndigheten Trafikverket har inlett en upphandling av demonstrationsprojekt för eldrift av tunga fordon – både luftledningar, elspår i vägbanan och kontaktlös induktiv överföring. (Länk till pressmeddelande från Trafikverket)
Trafikverket räknar med att få konkreta anbud från konsortier bestående av både fordonstillverkare, teknikleverantörer och vägbyggare.
– Kontaktledningar, det vill säga spår i vägbanan och ledningar i luften, är betydligt mer mogna tekniker än induktion. Men induktion är har lovande egenskaper som säkerhet, estetik och tolerans mot löv och snö, säger trafikforskaren Carl Hamilton på KTH i Stockholm till Elektroniktidningen.