Nu säger Eon i ett pressmeddelande på sin danska sajt att man räknar med att få igång verksamheten i Köpenhamn under september och i övriga landet runt månadsskiftet september-oktober.
(Länk till pressmeddelandet).
Det handlar om 770 laddstationer, varav 350 är öppna för allmänheten. Resten är installerade i privata garage och företagsgarage. De flesta finns i Köpenhamn, Aarhus och Aalborg.
Eon tar bara över själva laddningsverksamheten, inte batteribytarverksamheten som var Better Places ursprungliga idé men som inte fick gehör hos biltillverkarna.
Det var i stort sett bara Renault som anpassade sina elbilar så att ett urladdat batteri kunde bytas mot ett fulladdat på bara några minuter.
Organisationen Gröna Bilisters talesman Mattias Goldman gjorde i våras den här analysen för att förklara varför Better Place misslyckades med sin batteribytaridé.
– Moderna bilar har inte batteriet lite löst liggande där man tar ut dem på tre minuter, utan väl integrerade i chassit, i många fall väl skyddade för krocksäkerhet och/eller fördelade för god balans, i nästa steg kanske till och med en del av karossen.
– Att då föreslå att alla batterier ska ligga i en klump känns väldigt gammaldags tycker jag, säger Mattias Goldman.
Eon får nu i ett svep tillgång till en landsomfattande laddinfrastruktur i Danmark medan energibolagen Vattenfall och Fortum knappt hunnit få igång någon struktur att tala om i Sverige.
Läs Elektroniktidningens artiklar om Better Place här. Länk 1. Länk 2.