Batteribytaren Better Place i konkurs
Det israelisk-danska företaget Better Place ansökte i går om konkurs i både Israel och Danmark. Affärsidén att snabbt byta batterier i elbilar istället för att vänta på att de ska laddas höll inte hela vägen.Batteribytet skulle ske automatiskt i speciella batteristationer och gå på några minuter - inte längre tid än det tar att tanka en vanlig bensinbil.
Shai Agassi, som 2009 blev utsedd till en av världens 100 mest inflytelserika personer av Time Magazine, fick gehör på finansmarknaden för sina idéer och lyckades på bara några år dra in motsvarande 5 miljarder kronor i riskkapital från starka investerare.
Det byggdes pilotanläggningar i Israel,Danmark, Kalifornien, Australien och Japan. Det är framför allt i Danmark som Better Place-idén vunnit gehör där man nu har 500 kunder som byter batterierna i sina elbilar hos Better Place och betalar för hur många mil man kör.
Det gick dock betydligt trögare att få med sig bilindustrin på idéerna att batterierna inte följer med bilägandet utan hyrs och att de byggs in i bilarna så att de enkelt kan bytas underifrån i Better Places batteribytarautomater.
I praktiken är det bara franska Renault som anpassat en av sina elbilar, Renault Fluence ZE, till Better Place-tekniken men det har inte blivit någon försäljningssuccé. Av 10 000 beställda Fluence ZE har Better Place bara sålt några tusen.
Better Place hade hoppats att Renault också skulle anpassa sin nya, mindre elbil Zoe till Better Place-automtaterna, men så blev det inte.
Nu uppges Renault ha avbrutit samarbetet med Better Place. Enligt Ny Teknik meddelade Renaultchefen Carlos Ghosn för några veckor sedan att samarbetet upphört.
I ett pressmeddelande på söndagen skriver Better Place-ledningen att motståndet från bilindustrin är en av orsakerna till att företaget nu ger upp och ansöker om konkurs både för moderbolaget i Israel och dotterbolaget i Danmark. (Länk)
En av konkursförvaltarnas uppgifter blir nu att hantera batterifrågan. Batterierna ägs ju av Better Place, men de sitter i bilar som ägs av privata elbilsägare. Ska konkursförvaltaren plocka ur batterierna och lämna bilarna strömlösa?