VTI simulerar elvägar
Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI ska använda en avancerad körsimulator för ett nytt forskningsprojekt om elektrifiering av svenska vägar tillsammans med Viktoriainstitutet och Trafikverket.
Det nya projektet har fått sju miljoner kronor i forskningsstöd av Energimyndigheten och ska pågå till januari 2015.
Man utgår från de tre alternativ för elektrifiering av vägar som kommit längst i Sverige.
1. El via luftledning. Här handlar det om lastbilar med strömavtagare på taket och elmotorer på hjulen.
2. Strömskenor i vägbanan och strömavtagare under bilarna. En sådan lösning kan fungera för både lastbilar och personbilar.
3. Induktiv kraftöverföring genom magnetfält i vägbanan.
- I ett första skede skapar vi en virtuell demonstrationsmiljö. I simulatorn kan försökspersoner sedan uppleva hur det är att köra på de elektrifierade vägarna och vi kan studera förarnas beteende, säger Arne Nåbo.
Användarstudierna ska bland annat testa förarens möjlighet att hålla en bra position på vägen eftersom det är viktigt för att elöverföringen ska fungera.
Samtidigt ska forskargruppen undersöka förarens upplevelse och acceptans av elektrifieringen.
En annan viktig del är att studera hur vägelektrifieringen kan realiseras i vägmiljön och hur den kommer att se ut.
Läs Elektroniktidningens genomgång av nuläget för elektrifiering av svenska vägar. (Länk)
Illustrationen ovan kommer från Trafikverket.