JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Look – no hands!

Look – no hands!

Om drygt tre år ska 100 specialutrustade Volvobilar testa förarlös körning i vanlig trafik på motorvägsringen runt Göteborg. Forskningsprojektet heter Drive Me och har en budget på 500 miljoner kronor.
Med hjälp av kameror, radar, lasersenorer, GPS och kommunikation med omvärlden kan bilen bilen hela tiden känna av sin av omgivning och ta sig fram i trafiken säkert.

Tekniken är en vidareutveckling av de många körassistenssystem som Volvo redan har - adaptiv farthållning, automatisk inbromsning, självparkerande bilar etcetera.

Drive Me-projektet kommer att ha ännu fler sensorer och kameror och bilarna kommer att vara uppkopplade mot Göteborgs trafikledningscentral som kan styra mot ett jämnare trafikflöde och undvika köer.

De första autonoma funktionerna introduceras i nya Volvo XC90 i slutet av 2014. Adaptiv farthållare med styrassistans är en teknik som automatiskt följer fordonet framför.

En annan teknik som detekterar vägkanter och markeringar, känner av om bilen är på väg att köra i diket och styr då automatiskt fordonet på rätt spår igen.

Nästa steg är teknik som följer bilen framför även i högre hastigheter, vilket gör att föraren kan släppa ratten, men fortfarande övervaka körningen.

Om drygt tre år räknar Volvo Personvagnar med att man är redo för en ännu högre grad av autonom körning där ansvaret helt tas över av fordonet, som sköter alla körfunktioner om föraren så önskar.

Hundra privatpersoner kommer att bjudas in för att under tre år testa bilarna i sin vardagskörning, i riktig trafik med start 2017.

Man ska kunna köra autonomt, det vill säga utan att själv hålla blicken på vägen och handen på ratten, motorvägsringen runt Göteborg, inklusive Älvsborgsbron och Tingstadstunneln.

Tanken är att föraren kör från hemmet till motorvägen där fordonet tar över.

Likaså får föraren ansvaret för den sista biten till jobbet. Systemet kommer att kunna köra upp till 70 km/h. Även någon typ av automatisk parkering är tänkt att testas men exakt hur det ska gå till är inte klart.

Försöket ingår i ett forskningsprojekt som Volvo Personvagnar planerar tillsammans med Trafikverket, Trafikstyrelsen, Göteborgs stad och Lindholmen Science Park.

Redan 2016 räknar Transportstyrelsen med att ha ett lagförslag framme som kan bana väg för den nya tekniken. För även om många bilförare ägnar sig åt annat än att köra bil, är det inte att rekommendera. Sverige har dessutom nyligen infört en ny lag som gör det förbjudet att använda mobiltelefonen om det påverkar körningen menligt.

Läs pressmeddelandet från Volvo Personvagnar här.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)