Powercell redo för nästa steg
Efter tre års utvecklingsarbete står energiteknikföretaget Powercell i Göteborg inför en lansering av sin nästa generation bränslecellsstack som klarar effekter upp till 25 kW. Det är ett rejält kliv upp i effekt, jämfört med tidigare.I höstas fick det amerikanska startup-företaget Redox Power Systems stor uppmärksamhet i amerikansk press med sin bränslecellskonstruktion på 25 kW. Bränslecellen går under namnet ”The Cube” och ska enligt planerna komma ut på marknaden i en första version i år (se länk).
Samtidigt är svenska Powercell nu i slutskedet av utvecklingen av sin bränslecellsstack, kallad S2, som har protonutbytesmembran (PEM) och klarar just 25 kW. PEM är den vanligaste tekniken – den är pålitlig och den har dynamiska egenskaper som gör det möjligt att nå full effekt inom några sekunder.
Företagets bränslecellssystem omvandlar diesel till el på ett energieffektivt sätt, med minimala avgaser och vid tyst drift. Elen kan användas för klimatkontroll i lastbilar och andra tunga fordon samt för att slippa tomgångskörning vid vila och lastning eller lossning.
– Intresset från bland annat transport-, telekombranschen är enormt med tanke på dessa industriers behov av att minska driftskostnaderna samtidigt som man vill finna kraftlösningar som är rena, hållbara, lätta och uppfyller den allt strängare miljölagstiftningen, säger Magnus Henell och fortsätter:
– Vi befinner oss nu i en fas att välja ut vilka pilotkunder vi ska samarbeta med framöver för prototyptestning.
Powercell är en avknoppning från Volvokoncernen och ägs av Volvo Group Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och Finindus.