JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Som Ibeacon fast med precision

SenionlabSom Ibeacon fast med precision

Apples teknik Ibeacon har fått området inomhuspositionering att explodera och ett svenskt företag anser sig ha den ledande tekniken: med hjälp av mobilens sensorer drar Senionlab ner precisionen till en meter.
Apple lanserade Ibeacon så sent som i fjol, men innan årets slut finns den redan i tusentals amerikanska butiker. Analysföretaget Marketwatch tror på ett snabbt globalt genombrott.

Christian Lundquist
Christian Lundquist
– Efter att Apple satte ett ”i” framför beacons under hösten 2013 så har intresset och uppmärksamheten för tekniken ökat dramatiskt, säger Senionlabs vd Christian Lundquist.

Köpcentrum, flygplatser, affärer, mässor, sjukhus – överallt installeras Ibeacon-radiofyrar som sänder sitt id över Bluetooth LE till mobiler i närheten.

Tekniken används för marknadsföring och transaktioner. Men den har inte tillräcklig precision för exakt navigering.

Den precisionen adderar Senionlab.

Accelerometer, gyro, magnetometer och höjdmätare finns i dagens mobiler och hjälper mobilen att skatta sin rörelse och position med en teknik kallad sensorfusion.

En triangel på Senionlabs mobilkartor visar exakt var du är. Positionen är både robust – inget hoppande på kartan – och exakt.

Företaget grundades för tre år sedan av sex Linköpingsforskare i signalbehandling och datalogi. Idag arbetar fyra av dem heltid i bolaget.

PayPal och Qualcomm finns bland konkurrenterna. Andra namn är Estimote, Swirl och GPShopper. På årets CES-mässa kunde man delta i en skattjakt snitslad med Ibeacons från Radius Networks byggda på Bluetooth­kretsar från Texas Instruments.

En del konkurrenter erbjuder liknande lösningar.

– Men det finns inte så många som faktiskt har levererat tekniken, säger Christian Lundquist.

– Det som skiljer oss från flera andra Ibeacontillverkare är att våra sänder med högre effekt, har högre frekvens för att få en mjuk rörelse, och har ett större batteri för att räcka i minst 5 år.

Antalet beacons i lokalen bestämmer precisionen , som är  1–5 meter.

– Många bolag använder enbart WiFi eller Bluetooth. De får en mindre exakt position. Och så kan det leda till tidsförskjutningar, det vill säga att positionen laggar efter.

Före­tagets största marknader är Singa­pore – minst 50 köpcenter är kund – och Sydamerika.

– Vi kommer släppa flera nya lösningar spridda under våren i olika världsdelar.

Många är potentiella kunder.

– Alla större byggnader där människor rör sig är intressanta.

Företaget har bara fem anställda. Kunden gör själv en stor del av installationen genom att ladda upp kartor och logga platsens radiofingeravtryck i alla positioner.

Vilket år finns navigeringskartor överallt?

– Efterfrågan och intresse ökar stadigt. Jag tror att tillväxten kommer att accelerera kraftigt redan i år.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)