Satsningen innebär att Toyota etablerar forskningscenter på både MIT och Stanford – all forskning kommer dock att ske i nära samarbete mellan de tre.
På MIT ska forskningen fokusera på utveckling av avancerade arkitekturer som bland annat gör att bilar uppfattar situationer och navigera sin omgivning på ett säkrare sätt. På Stanford kommer universitetets expertis inom datorseende, maskininlärning, storskalig dataanalys väl till pass när man här ska utveckla avancerade intelligenta system som känner igen, förstår och agerar i komplexa trafikmiljöer.
Men även om forskningen initialt siktar på att utveckla intelligenta fordon, så är det också tänkt att tekniken på sikt ska användas för att utveckla livsförbättrande robotar som kan möta de utmaningar som allt större tätorter och en åldrande befolkning innebär.
Dr. Gill Pratt, tidigare programchef på den amerikanska försvarsorganisationen Darpa (Defense Advanced Research Projects Agency) och ledare för organisationens tävling Robotics Challenge, har anslutit sig till Toyota för att leda denna forskning mot intelligenta fordon och robotik.